1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

donderdag 3 augustus 2017

a special breakfast

De eerste bramen uit onze tuin zijn altijd de mooiste, de grootste en de lekkerste.
The first blackberries from our garden are always the most beautiful, the largest and the most delicious.

Ik ben thuis met een slijmbeursontsteking in mijn rechterschouder en nek- en spanningsklachten. Het was een druk jaar, te druk. Gedurende de laatste maanden van de opleiding leek er geen eind te komen aan de hoeveelheid werk. Het hield mij dag en nacht bezig. Ik had bedacht dat er na het inhalen van de laatste twee examens op 3 juli, ruimte zou komen om rustig adem te halen.
Door omstandigheden op het werk lukte dat (nog) niet en dat was niet erg. De nekslag* kwam echter uit geheel onverwachte hoek. En nu ben ik thuis en de pijn is niet alleen fysiek.

I'm at home with bursitis in my right shoulder and neck tension and stress symptoms. It was a busy year, too busy. During the last months of our course there seemed to be no end to the amount of workIt kept me busy day and night. I thought that there would be space after the last two exams on July 3 to catch my breath.
At work, however, extra effort was required and that was fine. But the deathblow came from an unexpected angle. And now I'm home and the pain is not just physical.


Ik ben geen emotie-eter, maar zorg graag goed voor mijzelf.
En dit is verwennerij! Van de bereiding, de geur uit de oven tot en met het eten.

I'm not an emotion eater, but I like to take good care of myself. 
This is bliss! The preparation, the smell from the oven and than real enjoyment.

Ik maakte een crumble met havermout.
Verdeel 200 gram bramen (of ander fruit) in een lage ovenschaal.
Maak de crumble met vier eetlepels van de volgende ingrediënten: havermout, amandelmeel en koude boter. Voeg twee eetlepels honing (of suiker/maple syrup) toe, kneed het snel kruimig en verdeel het over de bramen. Strooi er eventueel wat gehakte noten over, zoals pistachenootjes. Doe het in een voorverwarmde oven van 180 graden Celsius gedurende 20 minuten.

I made a crumble with oatmeal.
Put 200 grams of blackberries (or other fruit) in a low oven dish.
Make the crumble with four tablespoons of the following ingredients: oatmeal, almond flour and cold butter. Add two tablespoons of honey (or sugar/maple syrup), knead it quickly and divide it over the blackberries. Sprinkle some chopped nuts, such as pistachio nuts. Put it in a preheated oven at 180 degrees Celsius for 20 minutes.

Het recept is voor vier personen of voor drie of twee!
Lekker met hangop, die ik maakte van een halve liter volle yoghurt.

The recipe is for four persons or three or two!
Tasty with the strained yoghurt, which I made of half a liter of full fat yoghurt.

* de nekslag geven:
door iets wordt de situatie een te groot probleem waardoor men het niet meer aankan

Begin Again font van / by Kimberly Geswein

10 opmerkingen:

  1. Wat een enorme tegenvaller alles bij elkaar. Dat doet flink afbreuk aan de triomf van je grote prestatie. Ik hoop dat zowel de fysieke als de geestelijke pijn snel verdwijnt. De crumble ziet er verrukkelijk uit. Wellicht niet genezend voor het lichaam, wel helend voor de ziel. Zolang je goed voor jezelf blijft zorgen komt het altijd weer goed. Beterschap lieve Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh nee, wat jammer dat je achteraf nog de terugslag krijgt. Flink dat je jezelf goed verzorgt nu en de oogst niet verloren laat gaan, want die bramen zien er heerlijk uit :-) Ik hoop dat je je snel wat beter voelt... Rust maar lekker!
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh lieve Ageeth, zo jammer voor je!Je bent een held, niet vergeten he! En die crumble ziet er zalig uit, zorg goed voor jezelf. Als het in het hoofd al goed zit volgt de rest wel, ik duim!
    En volg mijn eigen advies ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat naar en pijnlijk voor je. Goed voor jezelf zorgen, maar zo te zien ben je op de goede weg,
    Die crumble ziet er heerlijk uit...
    sterkte en beterschap, Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, niet zo fijn om te lezen. Verzorg je maar goed, neem de rust die je nodig hebt en bovenal geniet. Veel beterschap! Jouw bramencrumble ziet er trouwens heel lekker uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh jeh....wat erg. Het was ook wel erg veel allemaal en dan heb je niet veel nodig om echt af te knappen.
    Heel veel sterkte van ons.
    Als ik iets voor je kan betekenen laat je het me weten hè. Maakt niet uit wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ach Ageeth, dit is niet leuk voor je. Wens je een snel herstel toe.
    De crumble lijkt me heerlijk, goed dat je jezelf een beetje verwend.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Er zijn veel bramen dit jaar, of lijkt dat maar zo? heerlijk, als ik met de hond ga, even handje plukken! Beterschap met je ontsteking, niet leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hopelijk kunnen de bramen je een beetje troosten. Ik vind bramen plukken wel echt rustgevend en daarna zo'n crumble met hangop ist wel echt de ultieme verwennerij!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goed voor jezelf blijven zorgen en dan hoop ik dat je snel weer de oude bent. XxX

    BeantwoordenVerwijderen