1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

maandag 6 juli 2015

Lathyrus odoratus

Voor het eerst sinds jaren hebben we geen Lathyrus gezaaid.
For the first time in years we did not sow Lathyrus.

Daarom wilde ik afgelopen zaterdag graag naar de pluktuin.
De brede lathyrus (Lathyrus latifolius) is een vaste plant en groeit op verschillende plekken in onze voortuin.
De siererwt of reukerwt (Lathyrus odoratus) is √©√©njarig en heeft in tegenstelling tot de vaste een heerlijke geur. Hier zie je er een foto van in onze tuin vorig jaar.

That's why I wanted to go to the picking garden last Saturday.
The Broad-Leaved Everlasting Pea (Lathyrus latifolius) is a perennial and grows in different places in our front yard.
The sweet pea (Lathyrus odoratus) is an annual plant and has a wonderful fragrance. Here you see a picture of it in our garden last year.

`







We plukten niet zomaar bloemen, we namen pure schoonheid mee. 
Welriekend!
We picked not just flowers, we took pure beauty along.
Sweet-smelling!

10 opmerkingen:

  1. Lathyrus vind ik een geweldige bloem! Ik heb werkelijk een paar jaar achter elkaar geprobeerd om deze schoonheid te zaaien maar helaas zonder suc6 :-(
    Maar... nu kan ik hier via de zijlijn toch een beetje mee genieten, behalve van de overheerlijke geur :-)
    Het wordt tijd dat er geurcomputers komen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou bijzonder zijn, geurcomputers!
      Soms verkopen bloemisten kleine bosjes lathyrus.

      Verwijderen
  2. Sweetpeas are beautiful... both to look at and to smell :) You gave me a great idea for our garden next year. Thanks :) xox

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo is die siererwt inderdaad mooi.
    Bij ons groeit er een strengetje door een andere klimmer heen en dan ben ik niet zo gecharmeerd van hem :-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De vaste soort is heel sterk. Ik heb vandaag nog een andere plant moeten bevrijden, die naar de grond was getrokken.

      Verwijderen
  4. Prachtige bloemen! Ik ga de naam even opschrijven, misschien dat ik hem volgend jaar kan zaaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Schitterend en de kleuren zijn ook prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen