1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

zondag 28 juni 2015

for the last time this year

We haalden nog één keer rabarber uit de tuin.
We took one last time rhubarb from the garden.

Het is verstandig om na de langste dag geen rabarberstelen meer van de plant te trekken. De plant moet weer op krachten komen voor het volgende seizoen en wordt steeds zuurder.
Ik wilde graag nog één keer rabarbermoes koken en een rabarbertaart bakken. Eén van onze twee rabarberplanten was erg groot en kon flink wat stelen missen.


Ik heb mijn recept voor pruimentaart gebruikt en aangepast voor deze rabarbertaart.

Ingrediënten:
200 gram bloem en 2 eetlepels extra
50 gram poedersuiker
1 theelepel zout
100 gram koude boter (in kleine blokjes)
2 eieren
500 gram rabarber (gewassen en in kleine stukjes)
2 eetlepels lichte basterdsuiker
250 gram vanillekwark
lage taartvorm, 28 cm (ingevet)

Zeef de bloem en poedersuiker boven een kom en doe er het zout, de boter en één ei bij. Kneed het snel tot een soepel deeg (en voeg eventueel 1-2 eetlepels water toe). Vorm een bal en laat deze een half uur afgedekt in de koelkast rusten.

Verwarm de oven voor op 175 graden Celsius.

Meng de rabarberstukjes met de basterdsuiker.

Kluts het andere ei en roer er de vanillekwark door en daarna de twee eetlepels bloem.

Rol het deeg op wat bloem uit tot een ronde lap die ruim in de vorm past. Bekleed er de vorm mee. Verdeel het kwarkmengsel over het deeg en daarna de rabarberstukjes.

De baktijd is ongeveer 50 minuten. Het is verstandig om aluminiumfolie op het rooster te doen voor je de taartvorm in de oven doet.

It is wise not to get more of the rhubarb plant after the longest day. The plant needs to recuperate before the next season and is becoming more acidic. I wanted to cook rhubarb compote one last time and bake a rhubarb pie. One of our two rhubarb plants was very large and was a good provider.

I used my recipe for plum cake to make a rhubarb pie.
The recipe is in Dutch. Want an English version? Please mail to me.

16 opmerkingen:

  1. Lekkerrr... Gaan we een x-tje maken! Prachtige taartschep ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Richting herfst in de herhaling met pruimen :-)
      De taartschep is een vondst van lang geleden.

      Verwijderen
  2. Ziet er heerlijk uit! Ik wist niet dat je na de langste dag beter geen rabarberstelen meer kan trekken. Een goeie reden om deze taart deze week nog maar snel even te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anderen halen er stelen af tot begin/half juli.
      De taart is lekker en niet al te zoet.

      Verwijderen
  3. Oh, wat heerlijk weer. Aan de ene kant vind ik het jammer dat het over is met de rabarber, aan de andere kant komt er wel weer iets voor terug. Seizoensgebonden koken is erg leuk. En je taartschep is inderdaad prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Seizoensgebonden koken vind ik geweldig; kijken wat er is en daarmee aan de slag. Dat zal jij met de volkstuin ook hebben (en soms komt iets je oren uit ;-)

      Verwijderen
  4. Rhubarb is my absolute favourite! YUM!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Do you eat that as vegetable or fruit?

      Verwijderen
    2. I eat it as a fruit. There is something about the tartness that I just love!

      Verwijderen
  5. Oh lekker en ik wist niet dat je na de langste dag daar geen stelen meer van af mocht doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie taart heb je er van gemaakt! Ik ken het alleen als moes.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ook en het is nog maar sinds kort dat ik rabarbertaart ken.

      Verwijderen