1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

zaterdag 4 november 2017

black lanterns

Mijn tante ging elke week naar mijn vader.
My aunt went to my father every week.


Nu hij er niet meer is, zoeken we naar een nieuwe balans.
Voorlopig spreken we elke week af en afgelopen maandag was ze een dag bij ons. Ze nam voor het avondeten een
pan gebraden kippenpootjes mee. En ze had twee bijzondere takken bij zich.

Now that he is gone, we are looking for a new balance.
For now we meet every week and last Monday she was visiting us. She took a pan full of roast chicken legs for dinner.
And she had two special branches.

Van een kennis met een passie voor tuinieren, kreeg ze een tak met zwarte lampionnen. Met de juiste zoektermen
leerde het internet, dat het zegekruid is oftewel Nicandra physalodes Black Pod.
Hier lees je er een interessant artikel over.

From a knowledge with a passion for gardening, she got a branch with black lanterns. With the right search terms, the
internet learned that it is the Apple of Peru or Nicandra physalodes Black Pod.

De Latijnse naam refereert ook aan de Physalis (lampionplant). Beide planten behoren tot de nachtschadefamilie.
De bessen van het zegekruid zijn trouwens giftig en de plant heeft veel ruimte nodig.

The Latin name also refers to the Physalis (Chinese lantern plant).
The berries of the Apple of Peru are poisonous and the plant needs a lot of space.



zwarte vaas van / black vase by Hella Duijs
Colour me purple font van / by Kimberly Geswein

18 opmerkingen:

  1. Ja dat moet voor iedereen naast het gemis ook zeker wennen zijn. Fijn dat jullie elkaar hebben! Dat is erg waardevol. Deze zwarte versie van de lampionnen kende ik niet. Ze zijn minstens zo mooi.
    XxX

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn tante is 72 en heeft bijna niemand. Op deze manier blijven we verbonden. Daarnaast is het ook praktisch i.v.m. het weekgeld dat ze via mij krijgt.

      Verwijderen
  2. Mooi zoals jullie op zoek zijn naar een nieuwe balans.
    Prachtig die zwarte lantaarn, eenmaal in je tuin komt hij elk jaar terug..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk, van die eigenwijze planten! Ik las ook dat het zaad in de grond nog na jaren kan ontkiemen.

      Verwijderen
  3. Dat zal zoeken zijn, hoe jullie de tijd gaan invullen. Een overlijden geeft zo'n groot gat in gevoelens, tijd en samenzijn....
    Heel bijzonder die zwarte lampionnetjes, nooit (bewust in ieder geval) gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn vader was zover en zijn overlijden geeft zeker verdriet en gemis. Maar jullie verlies is zo enorm... X

      Verwijderen
  4. De gewoonten die verdwijnen als iemand overleden is is vaak zo'n groot gemis. Verdrietig. Fijn voor jullie dat je met elkaar die leegte een beetje kunt verzachten. Dacht ik toch laatst gelezen te hebben dat Zegekruid niet giftig is. Fijn dat je me nu toch even waarschuwt. Ik de lampionnen vorige week mee bij mijn ouders. Daar stond een grote plant. Afgelopen week zag ik hem leggen bij het snoeiafval. Nu ik ze zo mooi bij jou zie staan snap ik niet dat ik geen takken heb meegenomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat schrijf je mooi, van de gewoonten die ook verdwijnen.
      Over het al dan niet giftig zijn van zegekruid wordt verschillend gedacht trouwens.

      Verwijderen
  5. Prachtig, nog nooit gehoord van die plant! De gewone nachtschade groeit hier in de buurt vanzelf, als onkruid. Maar deze is wel bijzonder mooi.
    En ja, het is even zoeken naar een nieuw evenwicht hé... Mooi dat jullie dat samen doen.
    Fijne zondag,
    Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kende de plant ook niet. Weer zo'n mooie verrassing uit de natuur!
      Ik wens je ook een fijne zondag Sigrid.

      Verwijderen
  6. Ik ken alleen de oranje inderdaad. Mooi hoe jullie dit gemis voor tante vorm proberen te geven. Samen zoiets doen verbindt! Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik wist niet dat deze versie ook bestond,weeral wat bij geleerd!Het heeft wel wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat mooi, ik heb ze nooit eerder in het zwart gezien!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi hoe jullie dit gemis voor tante vorm proberen te geven. Samen zoiets doen verbindt! Lieve groet Petra


    ทางบ้าน

    BeantwoordenVerwijderen