1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

maandag 11 september 2017

back to busyness again

Sinds vorige week gaat ook jongste, net 12, naar de middelbare school.

Ik zag hem gaan met zijn volle rugzak en gaf hem er met zijn 1.43 het liefst 10 cm bij. Uit ervaring weet ik dat het fijn is om zoveel mogelijk in de massa op te gaan of in ieder geval niet op te vallen. Voor middelste (14) was de brugklas oorlogsgebied en mijn eigen ervaringen in de brugklas waren erg onplezierig.

Zeven jaar geleden ging oudste voor het eerst naar de middelbare school.

Oudste begon vorig jaar aan de VU in Amsterdam. maar stopte in november. Vorige week is hij begonnen met een andere studie aan de UvA. Hij had na één hoorcollege al meer gespreksstof tijdens de gezamenlijke avondmaaltijd dan na drie maanden vorig jaar.
Hij werkte het afgelopen jaar regelmatig in ploegendienst in een fabriek en is wat meer man geworden, heeft de realiteit van het volwassen leven ondervonden.

Drie jaar geleden ging middelste voor eerst op weg (samen met zijn oudere broer).

Middelste (14) gaat inmiddels naar 4 vwo. Hij is de afgelopen paar maanden zeker 10 cm gegroeid en heeft de baard in de keel gekregen. En wat nog belangrijker is, hij heeft genoeg zelfvertrouwen en plezier om dagelijks de gang naar school te maken.


Ze hebben alle drie een goede eerste week gehad!

Drie jaar geleden schreef ik back to busyness en vijf maanden later warzone.

Only in Dutch, sorry!

20 opmerkingen:

  1. Dat is fijn. Die eerste weken zijn zo belangrijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik probeer vaak vrij te zijn, de eerste dag. Vorige week was ik de hele week thuis en dat is fijn!

      Verwijderen
  2. Zo spannend, een nieuw begin op een nieuwe school. Alles gaat met ups & downs, zolang de ups de boventoon voeren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jongste heeft elke dag gemiddeld een uur huiswerk, dat is wennen (voor hem en voor ons).

      Verwijderen
  3. Oh zo leuk!! Mijn dochter is ook net voor het eerst naar de middelbare school gegaan en dus even oud als jouw jongste :-)
    Wat leuk die fietsfoto's van hun eerste schooldagen :-)
    Ben blij dat ze een goede start hebben gemaakt!
    Onze dochter ziet het ook zitten!
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat fijn Sigrid, dat ze het naar haar zin heeft!
      En wat is het verschil tussen jongens en meisjes op die leeftijd groot!

      Verwijderen
  4. Wat schrijf je dit weer mooi! Wat heerlijk voor middelste zoon dat het nu beter gaat op school. En van 'echt' werken leren ze een boel he. Ze weten nu hoe het er aan toe gaat in de wereld. Bij ons heeft de oudste na het MBO een jaar gewerkt en er toen voor gekozen om toch ook het HBO te doen. Hij was daardoor heel gemotiveerd en heeft het in 3,5 jaar gedaan.
    Nu hopen dat het jullie jongste zoon goed vergaat dit 1e jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zijn van die gemarkeerde momenten in een (kinder-)leven. Fijn hè, hoe het dan uit kan pakken en hoe ze groeien. Ik hoop dat je dochter het ook naar het zin heeft.

      Verwijderen
  5. Hopelijk gaat hij een heerlijk jaar tegemoet!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat fijn te lezen dat ze alledrie een goede start hebben gemaakt!
    En jij dan? De maand September ook goed begonnen? XxX

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, het afgelopen jaar heeft er wel ingehakt. Ik ben inmiddels via de manueel therapeut bij de psychosomatische fysiotherapie beland. Aanhoudende stress doet veel met een mens.

      Verwijderen
  7. Een goede start dat is fijn voor de jongens maar ook voor de ouders. Dat geeft een goed gevoel.
    Bij ons is onze oudste kleinzoon voor het eerst naar de middelbare school gegaan, had eveneens een goede start.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ach gut, kijk hem gaan, nog zo klein. Ik moest onmiddelijk aan mijn middelste denken die zo lang klein bleef en ik zie hem nog zo wegrijden de eerste dag naar Gouda. Ik leefde vanuit Frankrijk mee met de kleinkinderen die weer naar school gingen. Sebas van 6 vond dat zijn juffrouw wel erg veel praatte,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een mooie constatering van je kleinzoon. Misschien was zijn juf wel zenuwachtig.
      De zonen Mooij zijn niet groot, maar de oudste twee hebben een flinke groeispurt doorgemaakt. Dat wens ik jongste straks ook toe, wel zo handig in alle opzichten.

      Verwijderen
  9. School... breek me de bek niet open. Voorbij was het vrije leven. Nee, ik heb er geen leuke herinneringen aan. Toch zou ik het graag over doen. Je hele toekomst wordt er door mogelijk gemaakt. School moet een plek zijn waar je je veilig en gemotiveerd voelt. Met oudste en middelste is het als ik het zo lees wel goed gekomen. Ik hoop dat jongste er ook een fijne tijd gaat hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij had er vanochtend, na twee weken al genoeg van ;-)

      Verwijderen