1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

zaterdag 19 augustus 2017

groene vingers / a green thumb

We stelden in het vroege voorjaar vast, dat het onverstandig was om van alles te plannen voor in de kas en de moestuin.
Early spring we decided it was unwise to make plans for the greenhouse and the vegetable garden.

Ceropegia woodii of Chinese lantaarnplant 

Ik was veel te druk met de opleiding en de echtgenoot had ook zijn redenen.
I was too busy with my course and the husband also had his reasons.

Ik mis het wel hoor: de vroege aardbeien in de kas, de paprika's, pepertjes en allerlei soorten (bijzondere) tomaten. En ieder jaar een interessante verrassing, zoals augurken of aubergines. En dan een paar keer per dag kijken hoe alles groeit en bloeit.
Het water geven mis ik dan weer niet.
Dit jaar deed ik toch een, zij het tevergeefse, poging om het okrazaad van penvriendin Fiona  tot één of meer respectabele planten op te kweken.

I miss it in the greenhouse: the early strawberries, the peppers, chillies and all kinds of (special) tomatoesAnd every year an interesting surprise, like pickles or eggplants. It's nice to watch every day how everything grows and flourishes.
I did not miss the watering though.
This year, I still did an in vain attempt to grow plants from the okra seed seed of pen friend Fiona.

In de kas groeien twee komkommerplanten en in de moestuin de vaste bessen, frambozen, bramen, en pruimen. Dit jaar kweekten we wel kalebasplanten op in de kas, maar die zijn nog steeds niet enthousiast over de volle grond.
Het is elk jaar weer een verrassing hoe de natuur haar werk doet.

In the greenhouse are two cucumber plants and in the vegetable garden different types of berries, raspberries, blackberries
and plums. This year we cultivated calabashes in the greenhouse, but they are still not enthusiastic outside.
Every year, it's a surprise how nature is doing her work.

Scindapsus pictus (Epipremnum)

Ik beleef dit jaar in ieder geval veel plezier aan het stekken van kamerplanten. 
Van de Ceropegia woodii, of Chinese lantaarnplant (string of hearts), knipte ik stukken af. Ze krijgen wortels in water.
Hetzelfde geldt voor Scindapsus pictus (Epipremnum), een geluksplant die de eigenaar fortuin brengt.
Hoe het ook zij, het is verstandig om wekelijk het water te verversen.

In any case, I'm having fun this year propagating houseplants. Such as the string of hearts (Ceropegia woodii) and the Scindapsus pictus (Epipremnum), whom brings the owner fortune.

Op het internet is veel in formatie te vinden over het stekken van kamerplanten.
Ik blogde er eerder over, kijk maar eens hierhier en hier.

On the internet there is a lot of information about how to take cuttings of houseplants.
I blogged earlier about it, check herehere and here.

11 opmerkingen:

  1. Volgend jaar misschien weer meer tijd voor de kas?
    En deze manier van 'kamer'-tuinieren is minstens zo leuk en bijzonder!
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Groene vingers hebben is leuk en gezond. Kamerplanten zorgen voor zuurstof en maken je huis levendiger. Niks dan voordelen dus, jouw groene vingers! En het levert ook nog mooie foto's op :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik herken het wel: een keer kiezen om de groente over te slaan, maar het dan toch missen.
    Je stekjes zijn een mooie compensatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo fijn als je dat kan.
    Ik heb echt geen groene vingers....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Soms komt het leven tussendoor, zeggen ze dan. Maar heel herkenbaar dat je het mist. Hier ook het ene jaar wat meer opbrengst van de moestuin dan het andere jaar. Soms is er in het zaai-seizoen geen tijd, tja en dan heb je later geen opbrengst natuurlijk. Soms halen we dan wat groenteplantjes op de markt of bij het tuincentrum. Ook leuk. Maar gelukkig vind je toch tijd voor wat stek-werk van kamerplanten. Dat geeft jou wat afleiding en ons weer mooie plaatjes om naar te kijken. Fijn weekend met hopelijk zonneschijn, liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik mis het op mijn appartement ook om in de tuin bezig te zijn, maar het is wat het is, hè! Groene vingers heb ik jammer genoeg niet... Fijn dat je stekjes het goed doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beautiful choices of plants!
    We also chose not to start our gardens this year because of Andreas being away and our trip to Scandinavia... and, like you, I miss seeing what nature brings us... I am already planning for next year ;) Have a good rest of the weekend! xox

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik mis het tuinieren ook! Ik heb ook een Scindapsus pictus (Epipremnum), althans mijn plant lijkt daar erg op. Die stek ik steeds, wanneer hij te lang wordt, omdat de katten er anders mee gaan spelen. In ons nieuwe huis wil ik heel veel nieuwe plantjes stekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jammer dat je niet zo veel tijd hebt gehad om te tuinieren, want het kan ook een fijne ontspanning zijn. Ik houd ook van planten (en natuur in 't algemeen), maar de verzorging ervan laat bij mij dikwijls te wensen over. Tussen alle drukte heen vergeet ik ze (te) vaak water te geven. Hoewel ik het wel fijn vind om ze te zien groeien, nou ja, de overlevers dan toch. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik kan begrijpen dat je het mist, alhoewel het ook weleens (te) veel werk is. Zal ik stoppen, denk ik dan. Maar nee, ik ga nog maar een paar jaar door. Te leuk. Misschien is er volgend jaar meer tijd voor jou. Toch blijf je bezig met groen, je kan niet zonder.

    BeantwoordenVerwijderen