1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

vrijdag 30 juni 2017

trouble in paradise

Deze fles symboliseert het afgelopen jaar voor mij.

Vorig jaar zomer gingen we een dag naar het Openluchtmuseum in Arnhem (kijk hier).
Ik kocht daar een fles limonadesiroop als souvenir en zette het in de keuken. Nu, een jaar later, heb ik het uitgepakt.

Een jaar geleden schreef ik het volgende: "In de reorganisatie op mijn werk is mijn vaste aanstelling een voorlopige plaatsing geworden, in afwachting van het volgen van een opleiding en het behalen van het diploma".
De duur van de opleiding die ik volg is drie jaar en wordt, in deeltijd, verkort gegeven voor anderhalf jaar. Collega's en ik mochten het in negen maanden doen.

Het was een zwaar jaar en dat is het nog steeds. Ik sta er heel goed voor, maar ben moe vanuit mijn tenen. Vorige week vonden de eindgesprekken plaats en afgelopen maandag de eindpresentaties van projecten.
In december deed ik twee examens niet in verband met ziekte. Die haal ik komende maandag in. Gedurende de zomer voer ik praktijkopdrachten uit, die ik moet verwerken in een blog. Ik heb toestemming om er wat langer over te doen, dat wil zeggen dat ik 30 september klaar moet zijn.

De opleiding heeft mij enorm verrijkt. Er gebeurde heel veel: zo draai ik mijn hand (bijna) niet meer om voor het geven van een presentatie, heb ik mijn organisatietalent opnieuw ontdekt en kan ik vanuit mijn kracht werken met mijn gevoel voor detail. Ik heb weer ervaren dat ik slim ben en dapper, een sterk ontwikkeld gevoel voor rechtvaardigheid heb. Ik heb een update gehad, ben geactualiseerd.

 Ik herbeleefde ook mijn schoolperiodes van vroeger. Twee jaar geleden ben ik gediagnosticeerd met Asperger, een Autisme Spectrum Stoornis (ASS). Maar nu weet ik wat er met mij gebeurt bij overprikkeling en stress. Bij aanvang van de opleiding ging er een hogesnelheidstrein rijden en had ik geen idee van stations noch van een eindstation

Bij Praktijk You Contact las ik een inzichtgevend, verrijkend artikel over overprikkeling. Ook ik ben ingestort en kreeg in december griep. Griep is een duidelijke kapstok voor anderen, overprikkeling niet. De opmerking van ÃŠÃŠn van mijn collega's/klasgenoten dat we allemaal wel wat hebben, raakte mij diep. Ik vind het zo moeilijk om uit te leggen wat het is en betekent om Asperger te hebben. Het is hard werken om als normaal te functioneren in de maatschappij. Daarom is thuis ons bastion, waar we zoveel mogelijk op onszelf leven.
Het diploma zal ook een eerbetoon zijn aan de vier mannen in Huize Mooij.

Only in Dutch, sorry!

21 opmerkingen:

  1. Eerst een knuffeltje voor je. Toch knap wat je al bereikt hebt op de hele periode. Fijn dat je langer de tijd krijgt om praktijkopdracht af te werken. Succes ermee! Je mag terecht fier zijn op jezelf. X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij weet als geen ander dat er vaak geen keuze is in de weg die we moeten bewandelen. Maar we hebben wel keuze in hoe we het doen; fier, schouders recht en hoofd omhoog, een voorbeeld voor onze kinderen. Het was geen optie om de opleiding niet te volgen.
      Dank je wel voor je lieve woorden!

      Verwijderen
    2. Inderdaad weet ik dat maar al te goed maar het is zoals je schrijft een keuze hoe we dat doen!! Graag gedaan,hÊ.x

      Verwijderen
  2. You need to replace the lemonade with champagne! xox

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. That's why I love you! Have a good time in Sweden, XxX

      Verwijderen
    2. Love you too! Thanks! I am waving to you from the north ;) xox

      Verwijderen
  3. Wat een mooi, eerlijk, en ook trots geschreven stuk. Ik ben zo trots op jou.
    En de laatste zin is zo mooi ook, vaak worden de mensen om je heen vergeten bij zulke ingrijpende dingen. Succes deze zomer!!!!
    Liefs Jeanette.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Respect van tenen tot kruin! Wat doe je het goed! Een (heel) zwaar jaar maar wat een groei! 3 jaar in 9 maanden is haast een onmenselijk karwei en met Asperger zo mogelijk nog zwaarder. Het eindstation is in zicht. Als je trein aankomt kan de kroonkurk knallen. Diepe buiging voor jou en je mannen Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het gaat je lukken! Je bent al zo ver! En wat mooi dat je je mannen-basis zo eert. Zij verdienen jou en jij hen.
    Succes met de laatste lootjes!


    Enne... kom je nog eens terug in Arnhem? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is echt heel knap van je, een topprestatie. Ik weet een beetje waar je het over hebt, doordat ik jaren met Aspergers heb gewerkt. Dat waren ook voor mij leerzame jaren! Ik zal maandag aan je denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is snel gezegd dat iedereen wel iets heeft, maar dat is afbreuk doen aan de ernst van de situatie. Het IS moeilijk voor je en daar kan eigenlijk niemand over oordelen zonder in jouw schoenen te staan.
    Ik heb zelf ook veel last van overprikkeling, omdat ik o.a. erg gevoelig ben ( hoogsensitief noemen ze dat ), daarom begrijp ik dat je graag bijtankt in je veilige thuis. Als je mij laat doen, blijf ik gewoon altijd thuis. Ik kan het zelfs vaak niet verdragen als er muziek opstaat en kijk zelden tv. Boodschappen doen is al vermoeiend.
    Maar terug naar jou; ik heb heel veel respect voor je dat je dit allemaal zo goed hebt rondgekregen en de stress voorlopig toch min of meer hebt overleefd. Ik hoop dat alles nu snel en goed verloopt zodat je kan genieten van een kalmere periode.
    Ik sta achter je, veel succes met de laatste sprint!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het super knap van je topper. Ik ben blij dat ik met jou in de trein zat en ik vind je een SUPER leuke en inspirerende vrouw!! Zet m op maandag en die blogs komen ook wel goed. Klasse

    Als ik je mag en kan helpen, let me know...... dat doe ik graag! 💋❤💋

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Pet af! Vlag uit, taart op tafel en proosten op jezelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. En nog even en de kurk mag eraf knallen, toch? Je mag trots zijn op jezelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Kom hier dan krijg je een ongelooflijk dikke knuffel 😙! Ik vind je een prachtig mens zoals je bent XOXO

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lieve Ageeth, wat een indrukwekkend stuk heb je geschreven! Een pracht-mens ben je!! Diep respect!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vind het zo ontzettend knap wat je allemaal doet! Veel succes maandag en als alles erop zit een hele grote taart eten, he?! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig geschreven Ageeth en wat heerlijk die steun van je mannen. Fijn zo'n bastion dat heeft een mens nodig. Succes de komende tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat heb je dat weeral prachtig omschreven. Lijkt mij inderdaad een zwaar jaar, ik wens je nog heel veel succes met die laatste loodjes. Je bent fantastisch bezig, doe zo verder! En ook een dikke duim voor jouw mannen. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Power woman! Dat doe je allemaal maar mooi! Knap hoor! Dikke schouderklop vanaf hier! :) Succes verder!

    BeantwoordenVerwijderen