1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

dinsdag 20 juni 2017

still life

Ik vind de judaspenning als bloeiende plant in de tuin wat onooglijk.
As a flowering plant, the honesty doesn't catch my eye.

Maar zo gauw de plant zaaddozen vormt ben ik fan. En als de zaaddozen goed opdrogen en een winter lang, zacht ritselend, zilverwit in de tuin staan, benemen ze mij soms de adem.

But as soon as the plant forms seed boxes I'm a fan. And when the seed pods dry well in the garden, gentle rustling,
silvery for a winter long, they sometimes take away my breath.

Een vriendin had vorig jaar haar tuin vol staan en kwam op een zomeravond met een armvol aan. Ze droogden mooi op, met wortel en al in een vaas van gegalvaniseerd metaal met wat water, onder een afdak.

A friend had her garden full last year and she arrived on a summer evening with an armful. They dried up nicely, with the roots in a galvanized metal vase with some water, under a roof.

De grote zaadkorrels zijn door de vliezen heen goed te zien. De zilverwitte kleur komt tevoorschijn bij het verwijderen van de vliezen aan beide kanten. Daar kwam ik vorig jaar pas achter.

The large seeds are visible through the membranes. The silvery white color appears when removing the bracts on both sides.
I didn't know that until last year.

Aanvulling: de zaaddoos van een judaspenning heet hauw en bestaat uit twee vruchtbladen en een tussenschot.

21 opmerkingen:

  1. Da's wel een heel aparte plant. Nog nooit van gehoord noch gezien, maar wel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is lang geleden dat ik deze plant nog eens gezien heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, die zijn echt schitterend! Het zal nog wel even duren voordat ze weer te plukken zijn... Knap dat je ze al zo lang hebt kunnen bewaren, want het zijn best wel fragiele plantjes als ze gedroogd zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze lente bloeide er maar één in onze tuin en de zaaddozen zijn nu groen, rood-paars.

      Verwijderen
  4. Wauw mooi... Ik herken ze ergens van. Volgens mij had mijn oma deze vroeger ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik moet bekennen dat ik niet eens wist hoe de plant eruit ziet voor de zaden ontstaan. Op de foto's van google vind ik het toch best fraai maar dat kan in het echt maar zo heel anders zijn natuurlijk. De gedroogde zaaddozen zijn in ieder geval wel een plaatje om te zien. Ze vormen een prachtig stilleven in je bijzondere vaas. Er hangt hier wat van aan mijn prikbord. Erg leuk om te hebben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk is de judaspenning mooi, maar bij de zaaddozen valt dat in het niet ;-)

      Verwijderen
  6. Ik had ze ooit ook in de tuin (een paar huizen geleden) en was eigenlijk vergeten hoe mooi ze zijn als ze gedroogd zijn. Leuk ze hier bij jou weer te zien :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben er ook fan van, vind ze prachtig! De plant zelf ook wel, maar zo opgedroogd.... <3 <3 Mooie foto's Ageeth!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. In English, we call them Silver Dollars. Their beauty makes us rich :) Happy weekend, my friend xox

    BeantwoordenVerwijderen