1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

zaterdag 24 juni 2017

good company

Er zijn gerechten die smaken naar vroeger, naar thuis, de keuken van mijn moeder.
Some dishes turn me back in time, reliving the taste of the past.

Maar ondertussen zijn wij ook een flink eind op weg om voor later een smaak van vroeger te creëren. Mijn man en ik kregen verkering in de nacht van zaterdag 13 op zondag 14 maart in 1982. Het is één dag uit geweest, maar dat is een verhaal op zich.

But in the meantime we are also on track to make a taste of the past for the future. My husband and I started dating in the
night of Saturday 13th to Sunday, March 14th 1982. Our courtship was out for one day, but that's a story in itself.

Voor ons is kropsla (ook wel botersla genoemd) een jaarlijks terugkerend zomergerecht. Het liefst met nieuwe aardappels,
even gekookt en daarna opgebakken. Door de sla gaan een fijngesneden uitje, een stuk geraspte komkommer, wat tomaten
en augurken in stukjes en gekookt ei. En dressing. 

For us, Butterhead lettuce is a yearly recurring summer dish. Preferably with new potatoes, just cooked and then baked.
Mix the lettuce with some sliced onion, a piece of resashed cucumber, some sliced tomatoes and pickles and boiled eggs.
And dressing.

Ik vond kluitsla en die smaakt heerlijk.
"Kluitsla is sla met een klein, schoon kluitje wortels. Het kluitje blijft aan de sla totdat deze geconsumeerd wordt. Het kluitje zit vol met voedingsstoffen. Zo blijft de krop ook na het oogsten langer vers. Kluitsla is ruim een week langer houdbaar dan gewone sla. Door de kluit is de sla bovendien smaakvoller en knapperiger. Kluitsla kan goed buiten de koelkast bewaard worden, maar een koele plek is het beste."

Señor van Kitsch Kitchen is goed gezelschap in de keuken en herbergt nu de rest van de kluitsla. Tijdens de jaren 70 en 80 heb ik een afkeer ontwikkeld van baarden en snorren. Maar deze snorremans vind ik mooi van lelijkheid. De vaas is ontworpen door de Zweedse Ingela P. Arrhenius.

Señor is a vase of Kitsch Kitchen designed bij the Swedish Ingela P. Arrhenius.
In the vase is the rest of the durable lettuce with clot.

10 opmerkingen:

  1. Prachtige vaas! Zelf eet ik ook heel graag sla. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha mijn man had een baard van heb ik jou daar toen ik van hem onder de indruk raakte. Een hele mooie rooie :) Wat ziet hij er leuk uit, snorremans met zijn slapruik. Zet je de sla dan ook in een klein laagje water? Mijn moeder doet dat en dan blijft de sla groeien. Dat is echt al een heel leven samen. Mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke pruik heeft-ie zo. En sla is altijd een goed idee, klinkt heerlijk zoals jij de sla klaar maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier ook iemand die niet zo dol is op snorren en baarden, maar deze is inderdaad een leukerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Love your salad-head! Hope you are having a great weekend xox

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hardstikke grappig gezelschap in de keuken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier ook dol op sla en op mannen met baarden en snorren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hihi, inderdaad mooi van lelijkheid, dit meneertje! En zo leuk dat jullie je eigen smaak van vroeger aan het maken zijn. Daar sta ik ook soms bij stil, als ik de spaghettisaus van mijn moeder maak. Want die heb ik aangepast en onze dochter eet die nu ook al meer dan 10 jaar. Het receptje staat al genoteerd in een boekje dat ze van mij krijgt als ze gaat alleen wonen ooit.
    Die salade die je daar beschrijft, klinkt overheerlijk. Wij maken vaak iets soortgelijks, zoiets smaakt altijd in de zomer! Njam!

    BeantwoordenVerwijderen