1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

woensdag 10 mei 2017

houseplants in spring

Ergens eind maart was ik een aantal dagen vrij om te leren voor examens en te werken aan opdrachten van de opleiding.
By the end of March, I had a few days of to study for exams and work on assignments.

Peperomia (Peperomia obtusifolia 'Green Gold)
in het Nederlands krokodillentranen

Het was mooi lenteweer en buiten lonkte. Al de mogelijkheden van onze (moes) tuin en de grote plantenkas, in combinatie met de opleiding vlogen me aan. En het enige wat ik kon bedenken was het verpotten en vernieuwen van de grond van onze kamerplanten. Een overzichtelijk activiteit in de door zonnestralen verwarmde kas.

It was beautiful spring weather and I stared outside. All the possibilities of our (vegetable) garden and the large greenhouse, combined with my education, were way too manyAnd the only thing I could think of was repotting and renew the soil of our houseplants. A clear activity in the by sun rays heated greenhouse.

vijf stekjes van de Pilea peperomioides of pannekoekplant
five cuttings form the Pilea peperomioides or pancake plant

Ik dunde vrouwentongen (Sanseveria) uit, gaf planten een grotere pot en/of nieuwe potgrond en scheurde voorzichtig vijf kleintjes van de pannekoekplant (Pilea peperomioides).



In de lente maken veel planten een groeispurt door, meer ruimte en nieuwe potgrond helpen daarbij. Na zes weken zie ik de verschillen. Twee van de stekjes van de pannekoekplant heb ik weggegeven en de overige drie hebben een grotere behuizing gekregen.

In spring, many plants have a growth spurt, it helps them to get more space and new soil. After six weeks I see the results.
I gave away two of the young pancake plants and the other three got a larger housing.


Het potje met de kersen heb ik kado gekregen van Alet van Toilylu, de okergele met het gezicht kocht ik bij Intratuin en de andere is een kingloopvondst (een berkenpot uit de jaren 60). 

22 opmerkingen:

  1. Fijn dat je eventjes je zinnen hebt kunnen verzetten (toen) met de planten te verpotten.En altijd fijn om groen in huis te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik verzet regelmatig teveel zinnen op het internet, zoveel afleiding ;-) Dit was een betere actie.

      Verwijderen
    2. Ja inderdaad is deze actie beter!Ik betrap mezelf er ook op dat ik tegenwoordig te vaak ga surfen op't internet!Foei van mezelf.

      Verwijderen
  2. Heerlijke bezigheid!Heb jij de Pileastekjes eerst laten wortelen in water of met de miniwortels zo in de potgrond gezet? XOXO

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Cold turkey de grond in. Ging vorig jaar ook goed met 7 stekjes! X

      Verwijderen
  3. Daar zul je flink van genoten hebben. Vrij zijn, met je handen in het groen en de warmte van de zon tot in je botten voelen. Vrolijke bloempottenboel bij jou. De gele met de olifantsoren is prachtig. Van de week keek ik nog op marktplaats voor de berkenbastpotten maar eigenlijk hoop ik ze te vinden in de kringloopwinkel. Dat waren echte babietjes nog van je pilea. En wat groeien ze snel. Wat is dat voor bijzonders waar de bloempotten op staan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hou van kleur en daar wisten ze in de jaren 60/70 wel raad mee ;-) De gele bloempot met figuren is een Jasba uit voormalig West-Duitsland. Heb ik ook in het oranje in twee maten, liefde op het eerste gezicht en ze zijn nooit eerder gebruikt.
      De berkenbastpotten zie ik eigenlijk nooit ergens. Dit is een pot voor een bloemstukje. Ooit zag ik een blog met foto's van iemand met een enorme verzameling berkenbastpotten, mooi!
      De potten staan op een oud dienblad, ik denk uit Frankrijk. Alet van Toilylu heeft ze ook.

      Verwijderen
  4. Soms is het goed om je zinnen te verzetten tijdens het leren van examenstof. En wat is dan heerlijker dan in het zonnetje in aarde te wroeten. Niks toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tof die stekjes maar...die potjes! Hoe geweldig zijn die!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb ook zo'n plantje. Ik ga eens kijken of ik ook stekjes kan nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo mooi, die bloempotten! En, toevallig, heb ik me deze week ook bezig gehouden met het verpotten van kamerplanten! Ze staan weer vrolijk op de vensterbank, echt een bevredigend werkje :-)
    Ik had jammer genoeg geen mooie, passende bloempotten, dus heb ik o.a. een oud koekenblik genomen en een niet-gebuikte metalen kookpot. Ook wel grappig!Zo staan ze goed tot ik ook een paar goeie vondsten doe bij de kringloop ofzo.
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt mij een gezellig stel, op je vensterbank. Je schrijft het goed, het is een bevredigend werkje en het resultaat zal zichtbaar worden.

      Verwijderen
  8. Lekker ontspannend zo met je handen in de aarde he! Dat potje met het gezichtje is grappig, had eerder verwacht dat juist die van de kringloop kwam :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Intratuin heeft dergelijke potjes in allerlei kleuren en afmetingen. Niet elke vestiging heeft hetzelfde trouwens. Ik vind ze zo leuk!

      Verwijderen
  9. Je Pilea's groeien hier als kool. Kan binnenkort ook beginnen te stekken volgens mij :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bij mij beginnen m'n groentjes en kruiden nu ook goed te groeien, zon en regen helpt blijkbaar. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zó fijn om met planten bezig te zijn! Hopelijk gaat alles naar wens met je opleiding! :)

    BeantwoordenVerwijderen