1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

zaterdag 13 mei 2017

aanbevelenswaardig / recommendable #reusing

De stapel T-shirts lag geduldig te wachten.
The pile of T-shirts was waiting patiently.

De stapel met ideeën trouwens ook.
Ik wilde in ieder geval een keer garen scheuren van T-shirts. Dat is een bevredigend werkje en prettig om buiten
te doen (in verband met het stof).

The pile of ideas too by the way.
At least I wanted to tear t-shirts to make yarn. That's satisfying work and in handy to do outside (due to the dust).


garen maken van T-shirts / making T-shirt yarn


Ik had ook wat voor ogen bij deze vernielzuchtige activiteit.
Mijn Franse zwager is een keukenprins. Via hem maakte ik kennis met een cocotte doufeu.
Het is een geëmailleerde gietijzeren pan met een hol deksel. Door in het deksel ijsblokjes of water te doen, wordt
het proces van condenseren in de pan gestimuleerd. Ideaal voor stoofgerechten.
Het is een prijzige pan, die je koopt of krijgt voor het leven.

I had something in mind with this destructive activity.
My French brother in law is a kitchen prince. Through him I got to know a cocotte doufeu.
It is an enamelled cast iron pan with a hollow lid. By doing ice cubes or water in the lid, the condensation process
is stimulated. Ideal for stews.
It is an expensive pan, to buy or get for life.

En toen ik 50 werd kreeg ik er twee.
Eén van mijn gezin en één van mijn zusje en haar mannen.
Eén exemplaar is verkocht, in overleg met de gulle gevers.

And when I got 50, I got two.
One of my husband and sons and one of my sisters and her men.
After consultation, one of the pans has been sold.

Ik haakte een ovale onderzetter, die dik genoeg is voor de zware hete pan.
Je ziet versie 3.0.

I made an oval coaster with crochet hook 7, thick enough for the heavy hot pan.
You see version 3.0.


Tip:
In Batavia Stad in Lelystad is een 'outlet' waar ook Le Creuset een winkel heeft. Er zijn regelmatig aantrekkelijke aanbiedingen.

26 opmerkingen:

  1. Nou ja zeg! Had je er plotseling 2! haha. Ja ik ken de pannen. Loop er met een grote boog omheen vanwege het prijskaartje. Maar wat je zegt, een pan voor het leven. Dat is natuurlijk wel wat waard. Mooi zijn ze ook. Wat een mooie onderzetter voor onder de zware pan. Geeft het geheel net nog wat extra's. Leuk hoe je t-shirts zo ook een 2e leven ingaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het een bevredigend werkje. Er is nu een stapeltje in wording met blauwtinten, de kleuren in een mannenhuishouden.

      Verwijderen
  2. Geweldig, leuke kleurtjes weer! Ik had nog nooit van dit soort pan gehoord.
    Maar ik heb toevallig ooit ook zo'n onderlegger van T-shirt-stof gehaakt, die doet nog steeds dienst :-)
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onderschat de Fransen niet ;-)
      Ik denk dat mijn onderzetter ook voor het leven is.

      Verwijderen
  3. Nou ja, kreeg je twee pannen ! Hoe is het mogelijk.
    Je shirtjes project is leuk geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was hilarisch op mijn verjaardag (en gaf zelfs lichte stress).

      Verwijderen
  4. Leuk gedaan. Lekker dik wordt het haakwerk op deze manier. De pan kende ik niet. Mijn moeder heeft 2 Creuset-vleespannen zoals wij ze als kind noemden. Gaan al haar hele 'trouwen' mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De pannen zijn een soort familiestukken, mooi vind ik dat.

      Verwijderen
  5. Dankjewel voor de uitleg over de creuset pan. Ik heb al enkele stoofpotten maar nog geen met zo'n hol deksel. Wel moeilijk om dat deksel dan op te heffen als je even wil doorroeren? In mijn geval zou de hele keuken onder het water zitten. :-( Vrolijke kleurtjes voor je onderzetter!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn bedoeling was om de pan ook in de oven te gebruiken. Maar onze oven is op ooghoogte en het blijkt veel te zwaar en onhandig te zijn. Op het fornuis gaat het natuurlijk ook goed, zelfs zonder ijsklontjes/water ;-)

      Verwijderen
  6. Heb ik ook ooit gedaan. Het werden pannenlappen en ik gebruik ze nog steeds. Je kleurencombinatie is prachtig!
    Prijzig maar prachtig die pannen van Le Creuset! Fijne moederdag vandaag! XxX

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moederdag is echt leuk met jonge kinderen ;-)

      Verwijderen
  7. Prachtig gehaakt én mooi recycled!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik wil daar mezelf ook eens aan wagen. Ik denk wel dat het 'zwaar haken' is...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het haken viel wel mee, de shirts waren van katoenen tricot en het beoogde resultaat moet niet al te groot zijn.

      Verwijderen
  9. You are always filled with such great ideas! I envy your creativity! Happy week to you, lovely woman xox

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. The world is full of inspiration!
      Have a good weekend X

      Verwijderen
  10. Supermooi en erg stevig. Vorig jaar knipte ik samen met onze dochter ook shirts kapot en maakten van de lange repen die zo lekker oprollen hals "kettingen". Het waren zwarte shirts en we verwekten er blank houten kralen in. Was ook leuk om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Eerst geen van die mooie pannen/potten en dan 2!!Tof gemaakt van de restjes t shirten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wilde niemand voor het hoofd stoten, maar twee was toch echt te gek.

      Verwijderen
  12. Wat heb je dat mooi gemaakt! :) En ik hou van dingen voor het leven. Die dingen die weer fijn doorgegeven kunnen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Chantal, ik vind het ook een mooie gedachte.

      Verwijderen