1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

woensdag 12 april 2017

pearls of spring

Ik kon het bosje kievitsbloemen bij de bloemist niet weerstaan.
I could not resist the bunch of fritillaries at the florist.

Fritillaria meleagris, de botanische naam van de kievitsbloem komt van fritillus. Dat is Latijn voor dobbelbeker, vanwege de vierkantjes op de bloembladeren. De Romeinse dobbelbeker had ruitvormige openingen die hieraan deden denken
(bron: Wikipedia).
In de knop lijkt de bloem op een kievitsei, vandaar de Nederlandse naam. In de time lapse is dat goed te zien.

Fritillaria meleagris, the botanical name comes from fritillus. That's Latin for dice cup, because of the squares on the petals.
The Roman dice cup had diamond-shaped openings reminiscent thereto (source: Wikipedia).
The flower bud looks like a plover's egg, hence the Dutch name plover's egg. In the time lapse is that clearly visible.
In English the name is snake's head.



Het overgrote deel van de wilde kievitsbloemen in Nederland, bloeit in april op de oeverlanden langs de Overijsselse Vecht en het Zwarte water bij Zwolle en Hasselt. Ze wordt er de Zwolse tulp genoemd.
Ik ben geboren en getogen in Overijssel en Zwolle was de wereldstad van mijn jeugd. Mijn interesse voor kievitsbloemen is van recentere datum.
Ik droog een paar bloemen in de bloemenpers en ben nieuwsgierig naar het resultaat.

The majority of the wild fritillaries in the Netherlands flourishes in the region where I was born and raised.
I dry a few flowers in the flowerpress and I'am curious about the result


20 opmerkingen:

  1. Prachtig zijn ze. Ik vind Kievitsbloem de beste naam van de drie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben er ook zo dol op. Mooie foto's weer Ageeth! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh wat mooie foto's Ageeth. Dat van die Zwolse tulp wist ik niet. En ook een hele mooie vaas, lijkt op eentje die mijn oma had.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had het gevoel het Zwolse gras voor je voeten weg te maaien ;-) Dat van de Zwolse tulp weet ik ook nog maar net. Het vaasje komt uit de familie en is volgens mij flink op leeftijd.

      Verwijderen
  4. Heel mooi! Laat je ook de gedroogde versie zien binnenkort? Ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat prachtig! het hoort zo bij het voorjaar. geniet ervan..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi hè. Een bloem met een enorme aantrekkingskracht. Dus hij is plaatsgebonden. Vandaar zijn zeldzaamheid. Leuk een gedroogde variant! Succes daarmee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nederland is de tweede grote groeiplaats van de wereld, met op één de Loirestreek in Frankrijk. Ik vind ze prachtig en zo uniek met het blokjespatroon.

      Verwijderen
  7. Ik kan daar ook van genieten! Zelf heb ik er witte en paarse in mijn tuin staan, ze groeien heel makkelijk en vermeerderen vanzelf. Dus als je er zo dol op bent, raad ik je aan een paar bolletjes te kopen.
    Mooie foto's trouwens weer!
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed idee, om bolletjes te kopen. Bedankt voor je compliment Sigrid.

      Verwijderen
  8. Weeral wat bij geleerd! Ik ken weinig van bloemen. Mooie foto's ook. Ik wist ook niet dat er in Nederland ook een plaats was die Hasselt heet 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Schitterend Ageeth, ik hoop ze eens te zien in het wild. Weet je waar ik meteen aan dacht toen ik je foto's zag, aan de geblokte keukendoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind ze prachtig. In het wild ben ik ze nog nooit tegen gekomen, in de bloemenwinkel hier trouwens ook niet.
    Ik ga erom proberen te denken dat ik eens een paar bollen bij ons in de tuin ga poten. Volgend jaar ofzo.......... XxX

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat ik me voor kan stellen. Het is bijna een schilderij.

    BeantwoordenVerwijderen