1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

zaterdag 1 april 2017

first

De botanische naam Primula is afgeleid van het woord primus, eerste.
The botanical name Primula comes from the word primus, first.

De naam geeft aan dat het als één van de eerste bloeiers in het voorjaar werd gezien (bron: Wikipedia).
Vorig jaar zag ik ze bloeien op een plek waar bijna niemand er oog voor heeft. Ik plukte toen één steeltje af en nam het mee naar huis. Dit jaar bloeien ze veel eerder en plukte ik een bosje. Binnenkort wordt er toch gemaaid.

The name indicates that it was seen as one of the earliest bloomers in spring (source: Wikipedia).
Last year I saw them flourish in a place where almost no one has eyes for it. I then picked one stem and took it home. This year they bloom much earlier and I picked a bunch. Soon they will be mown.

Wanneer ik iets doe wat niet mag, ben ik altijd bang om betrapt te worden.
Herken je dat, de angst om gevangen te worden in het zoeklicht van een helikopter?
Eenmaal thuis las ik dat in Nederland de Gulden sleutelbloem vanaf 1 januari 2017 niet meer wettelijk beschermd is.

When I do something that is not allowed, I'm always afraid of getting caught.
Do you recognize that fear of getting caught in the searchlight of a helicopter?
In the meantime the Golden primrose (Cowslip) is no longer protected by law in the Netherlands from January 1, 2017.


Het vaasje is een Delfos Zoeterwoude, waarschijnlijk uit de jaren 60.
Gemaakt van rode klei, 9 cm hoog met een doorsnede van 4 cm.
De pocket is ook een kringloopvondst. Nieuwe flora in kleur uit 1965, deze uitgave is van 1975. 

The vase is a Delfos Zoeterwoude from the Netherlands, probably from the 60s.
Made of red clay, 9 cm high with a diameter of 4 cm.
The pocket is also a thrift find. New flora in color from 1965, this edition is from 1975.

De gegeven omstandigheden en met veel examens in het vooruitzicht, maken dat ik minder aanwezig ben in onze blogwereld.
The given circumstances and with many exams in prospect, make that I'm less present in our blogosphere.

20 opmerkingen:

  1. Ja dat herken ik wel. Een takje dat al op de grond ligt ergens meenemen, en dan toch nog bang zijn dat iemand het ziet. Wat een allerschattigst vaasje moet dat zijn met die ienieminie afmetingen. Succes met de examens alvast. Ga vandaag genieten van je chocola. Zag je de blogpost?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was gisteren een echte chocoladedag ;-) Ik heb mijn Tony's Chocolonely melk karamel zeezout aangebroken. Je blogpost is een eregalerij voor Alet en mij. Leuk om te zien en fijn dat je er blij mee bent. Fijne zondag, X

      Verwijderen
  2. De tulp was mijn favoriete bloem maar sinds ik pas geleden een bosje narcissen kreeg van mijn vader, die zo mooi stonden heeft de narcis toch mijn voorkeur. Fijn dat buiten een overvloed aan narcissen staat. Plukken durf ik ze niet. Dit antwoord slaat nergens op maar komt doordat ik hardnekkig narcissen op de foto's zag 😆 Wat een heerlijk bloemetje is dit. Een blijmaker in huis. Je berichtje met mooie foto's brengt dat gevoel helemaal over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, je ziet ook helemaal niet hoe klein deze sleutelbloempjes zijn. Ik vind narcisssen ook prachtig. Vooral de grote gele met het oranje hart, echte bjoeties! Fijne zondag, X

      Verwijderen
  3. Mooi hé, dit zijn de échte primula's, niet de veelkleurige, kleine plantjes met brede, platte bloemen. Eigenlijk wel goed nieuws, dat ze niet langer beschermd zijn, want dat wil zeggen dat ze zich goed uitgezaaid hebben. Zolang je aan een paar plantjes bloemen laat staan, zullen ze wel overleven.
    En leuk, dat vaasje en het boekje. Wat heb jij toch altijd bijzondere spulletjes!
    Geniet nog van je boeketje,
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De primula's uit de winkel blijven bij mij maar een paar dagen mooi.
      Ons huis wordt wel wat vol met al die kringloopvondsten. Maar dit vaasje past altijd ;-)

      Verwijderen
  4. Beautiful finds...all the way around! Happy Sunday to you xox

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi strak vaasje en dat bootje, dat doet 't um.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vrolijke bloemetjes, helemaal lente!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Er staan hier zoveel sleutelbloemen dat ik me geen zorgen hoef te maken of het wel of niet mag. Morgen ga ik vazen en vaasjes vullen, heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit is wat mij betreft de mooiste periode van het jaar. Alles begint te bloeien en te groeien. Inclusief mezelf;-). Dit is zo genieten!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Succes met je examens.Mooi bloemetje,ik heb ze hier nog nergens gezien ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk die gele kleurtjes die overal verschijnen.
    En ja, dat 'betrapt' gevoel ken ik ook wel :)

    BeantwoordenVerwijderen