1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

zondag 5 maart 2017

this weekend

De combinatie van kleuren op onze keukentafel stemde mij vrolijk.
The combination of colors on our kitchen table made me happy.

Ik heb er een kleine fotoserie aan gewijd.
Dat doe ik bij donker weer buiten, met twee mat zwart geverfde platen/planken op een tuinstoel. Mijn mobiele studio.

I have made a small series of photos of it.
When it is too dark inside, I do it outside, with two matte black painted shelves on a garden chair. My mobile studio.

Jongste van 11 is bezig met een opdracht voor school, een boekendoos. Tot mijn plezier heeft hij, op voordracht van zijn oudste broer, Alleen op zee gelezen. Het iéén van mijn lievelingsboeken uit de jeugdliteratuur. En jongste heeft er enorm van genoten! De schrijver, Michael Morpurgo heeft meer boeken op zijn naam staan.

Een boekendoos is een driedimensionaal boekverslag. De opdracht is om een samenvatting te schrijven en apart de eigen mening te verwoorden. Deze A4 moet aan de binnenkant van het deksel geplakt worden. Drie voorwerpen die passen bij het verhaal komen in de doos, met aan elk voorwerp een kaartje met uitleg over de rol in het boek en de eigen mening over het belang in het verhaal. Op de buitenkant van de doos komt relevante versiering en op het deksel een duidelijke kopie van de voorkant van het boek (en de eigen naam).

De gele boot is één van de voorwerpen in de doos.
En de blauwe verf (phtalo blue) symboliseert de zee aan de buitenkant van de schoenendoos.

Over Alleen op zee:
"Michael Morpurgo schreef een moedig verhaal over wat mensen elkaar aandoen.
Maar hij toont ook de kracht van vriendschap en trouw, van herinneringen en dromen die de weg naar de toekomst openhouden.
Een schitterend boek voor jongeren die van een avontuur met diepgang houden."

Youngest of 11 is working on a book boxa three-dimensional book report.
He read Alone on a Wide Wide Sea by Michael Morpurgo. It's one of my favorite books from children's literature.
His older brother (18) advised him to read this book. Youngest enjoyed it very much!

De narcissen vond ik donderdag op een plankje bij de achterdeur. Een kadootje van buurvrouw/vriendin P. Zij begrijpt hoe ik worstel met het leven in het algemeen en de opleiding in het bijzonder. Dank je wel, je bent een lieverd!

The daffodils were a surprise on the shelf next to our back door. A present from neighbor/friend P. She understands how I struggle with life in general and my study in particular. Thank you!

13 opmerkingen:

  1. Wat aardig van je buurvrouw :-)
    En die kleuren zijn inderdaad om vrolijk van te worden.
    Bedankt voor de tip van de 'mobiele studio' trouwens ;-)
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat boek ga ik ook eens lenen, ik ken het niet. Dank voor de tip.
    En zo'n vriendin/buurvrouw heb ik ook, die gun ik iederéén! Fijn dat jij haar ook hebt. Lieve attenties, onverwacht, maar zo fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een goed idee een boekendoos, ik had er nog nooit van gehoord maar het lijkt me dat je dan nog bewuster met het verhaal bezig bent. Erg stimulerend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het boek ken ik ook niet. Wel een leuk idee zo'n boekendoos. De foto's zijn praçhtig en wat fijn zo'n lieve buurvrouw te hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat lief van je buurvrouw om je die narcissen te geven en ze staan heel mooi in die prachtige vaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij Mees op school moeten ze een boekpresentatie houden met... ja, ja, een boekendoos! De doos moet hij versieren en in de doos leuk spulletjes die te maken hebben met het boek! Doel is om andere kinderen ook enthousiast te laten worden om dit boek te lezen. Mees vindt er alleen geen drol aan en ik moet hem er echt op aanspreken om iets te gaan doen 🙈

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoe fijn is het om zo'n lieve buurvriendin te hebben. Zo'n lief gebaar verandert niets aan de situatie maar wel aan het gevoel. Prachtig staan ze in die prachtige vaas. Het zien levert vast fijne momentjes op. Wat leuk zo'n boekendoos. Dat idee kende ik nog niet. Mooie opdracht voor je zoon. Wens hem succes! En dat is dus jouw oplossing voor mooie foto's bij slecht weer. Wat heb ik lopen 'emmeren' zeg, de afgelopen week :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ah heerlijk, zo'n buurvrouw/vriendin! Narcissen zijn zo mooi hè.

    Met de start aan de verbouwing van onze oprit was ik mijn bollen kwijt, dacht ik!
    Maar niets was minder waar. Ik zag ze onder de beton een weg zoeken, door de gele zand naar boven.
    Ik heb ze toch maar uitgehaald met een schepje en in het bloemperkje gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een lieve buurvrouw heb jij! En wat een fijn cadeautje op te vinden : )

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Toffe opdracht voor je zoon vind ik persoonlijk.Het boek ken ik niet.Mooie foto's en wat fijn van je buurvrouw om je blij te maken met bloemen.Dat heb ik niet zo'n buurvrouw...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leuk die knalgele narcissen in een blauwe vaas!

    BeantwoordenVerwijderen