1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

vrijdag 24 maart 2017

at the end

Het zijn roerige tijden in Huize Mooij.
These are turbulent times at Residence Mooij.

Vorige week leek het erop dat mijn vader binnen een aantal dagen zou komen te overlijden. Inmiddels drinkt hij weer, maar weigert eten en behandelingen die gericht zijn op herstel. Mijn vader heeft zijn zelfstandige leven op moeten geven na een hersenbloeding drie jaar geleden. Hij is klaar met het leven. Ik hoop voor hem en voor ons dat het niet lang meer duurt.

Last week it seemed that my father would die within a few days. Meanwhile he drinks again, but refuses food and treatments aimed at recovery. My father had to give up his independent life after a stroke three years ago. He's ready. I hope for him and for us it will not take long.

Mijn schoonmoeder verblijft in een revalidatiecentrum in afwachting van een passende woonvorm. De komende periode zal duidelijk worden of haar verwardheid (delier) alleen veroorzaakt wordt door urineweginfecties of dat er ook sprake is van (beginnende) dementie. Zij zal in ieder geval niet meer thuis gaan wonen.

My mother in law stays in a rehabilitation center awaiting a suitable accommodation. The coming period will show whether her confusion (delirium) is only caused by urinary tract infections, or whether there is (starting) dementia. She will no longer live at home anyway.

De emaillen melkkoker (2,5 liter) en litermaat komen uit het ouderlijk huis van mijn man.
Zij staan symbool voor het begin van het echtelijke leven van onze ouders en het gezinsleven van onze vroege jeugd.
Rauwe melk, zo van de boerderij, moest voor gebruik gekookt worden om bacteriën te doden en om snelle verzuring tegen te gaan.

The enamel milk duct (2.5 liters) and measuring cup are from the parental home of my husband.
They symbolize the beginning of marital life of our parents and the family life of our early childhood.
Raw milk, directly from the farm had to be boiled before use to kill bacteria and to prevent rapid acidification.

Mijn vader is 83. Vier jaar geleden is mijn moeder overleden, twee weken na een ernstige hersenbloeding. Zij was 70 jaar.
Mijn schoonmoeder is 79. In 2008 is mijn schoonvader plotseling overleden.

My father is 83. Four years ago my mother deceased, two weeks after she was struck by a severe cerebral hemorrhage.
She was 70 years old. My mother in law is 79. In 2008, my father in law died all of a sudden.


de zeer oude zingt:
er is niet meer bij weinig
noch is er minder
nog is onzeker wat er was
wat wordt wordt willoos
eerst als het is is het ernst
het herinnert zich heilloos
en blijft ijlings
alles van waarde is weerloos
wordt van aanraakbaarheid
rijk
en aan alles gelijk
als het hart van de tijd
als het hart van de tijd

Lucebert

Lees eens: De filosofie van een weerloos citaat door Lucebert-kenner Peter Hofman

20 opmerkingen:

  1. Moeilijke periode voor jullie. Knuffeltje x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dikke knuffel lieve Ageeth! Ook al woon ik verder weg... ik denk aan je XOXO

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat zijn zeker roerige tijden. Al die dingen mee te moeten maken met je (schoon)ouders. De mensen die je alles geleerd hebben. Veel liefs voor jullie allemaal, ik denk aan je/jullie. Voor de kinderen is het ook hard om opa en oma kwijt te raken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Verdrietig allemaal en een beetje ontwortelend ook. Hug.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een bittere periode voor jou en je gezin. Wat ik al schreef, gezondheid is een groot goed. Vreselijk als de zin van het leven je wordt afgenomen zoals bij je vader. En laten we het beste hopen voor je schoonmoeder. Mooie emaille kannen met mooie herinneringen. Melk van de boerderij. Ik zie me nog gaan met het melkemmertje... heel veel sterkte en liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is moeilijk... Je weet dat er een afscheid wacht, maar het wordt dan weer uitgesteld.
    En het is oneerlijk en pijnlijk om te moeten zien hoe je vader je vader niet meer is en zelf uitkijkt om te vertrekken.
    Ook met je schoonmoeder is de situatie niet te onderschatten, die verwardheid en het anders gaan wonen...
    Ik kan alleen maar zeggen dat ik met je meeleef en dat ik hoop dat het lot je spaart en ervoor zorgt dat het allemaal wat makkelijker mag lopen nu.
    Sigrid x

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nee, dat is niet gemakkelijk!
    Heel veel goede moed! Hopelijk snel weer wat rust.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat verdrietig en heftig allemaal. Ik wens je/ jullie heel veel sterkte in deze moeilijke periode!
    Veel liefs. Alet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. I am so sorry, Ageeth! This "waiting" time can be very stressful :( I am sending you internet hugs xox

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een verdrietige en roerige tijden, ik wens jullie heel veel sterkte en kracht!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Moeilijk, dit soort tijden. Doorlopend de zorg om hen die je lief hebt. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Sterkte Ageeth voor jullie allemaal in deze moeilijke periode.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Amai, wat veel allemaal op zo'n korte tijd. Heel veel sterkte voor jou en je familie!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heel veel sterkte Ageeth! Heel pittig allemaal! :(

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat verdrietige tijd is dit voor jou en je gezin/familie. Ik wens je heel veel sterkte, moed en kracht toe de komende tijd! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Tsjonge, dat is niet niks allemaal. Ik leef met je mee Ageeth!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ai zoveel in korte tijd. Dit zijn moeilijke periodes. Ouders die aftakelen, ouder worden, hulpbehoevender... het afscheid nemen. Dat is zwaar en doet heel veel pijn...ook al is het de normale gang van zaken, wennen doet het nooit. Heel veel sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dikke knuffel, het is heel herkenbaar wat je schrijft. Mooi gedicht van Lucebert. Ik zie mijn vader steeds stiller en in zichzelf gekeerder worden. Alsof er alleen een schilletje van hem overblijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hai Ageeth zie nu dit bericht pas. Wat een hectiek alles tegelijk. Heel veel sterkte. Knap dat je toch nog tijd vindt voor je blog.

    BeantwoordenVerwijderen