1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

dinsdag 1 november 2016

little lanters, a DIY

Zelfmakers zijn vaak seizoensgebonden.
DIY's are often seasonal.

Hazen en eieren komen in deze tijd van het jaar niet voorbij of het zijn ingrediënten voor een gerecht.
De Japanese lanters DIY bij Notes from Björkåsa trok mijn aandacht. Ik heb de afgelopen jaren in de herfst meermaals bedacht om een lichtsnoer op te sieren met de lampionnen van de Physalis alkekengi en in het kader van 'ik-heb-geen-zin-in-mijn huiswerk' was ik eindelijk zover.

Gebruik verse lampionnen, de uitgegroeide bloemkelken van de lampionplant (Physalis alkekengi).

Omdat ze nog zacht zijn is het eenvoudig om met een schaartje een rondje rond het steeltje weg te knippen en zo de oranje bes te verwijderen. Een borduurschaartje is het meest geschikt.
Daarna laat je de lampionnen een paar dagen drogen.
Ik gebruikte een verlichtingsslinger voor binnenshuis met 20 lampjes, werkend op batterijen.
Mijn lampionnen hadden wat hulp nodig van lijm uit een lijmpistool om op de lampjes te blijven zitten.



 
This is not the first time in autumn that I wanted to decorate a light cord with the grown out calyces of the Chinese (or Japanese) lantern plant (Physalis alkekengi). Actually, I had to read for my education, but I did not feel like it. 
So I made one at last.
In English: Japanese lanters DIY at Notes from Björkåsa.


"Sometimes we need a little magic."


19 opmerkingen:

  1. Wat superleuk zeg! Ik heb nu even geen plek, wat komt door een andere lichtjesslinger, maar ik ga dit wel onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. That's really really beautiful Ageeth!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat gezellig zeg! Ik koester fijne herinneringen aan deze lantaarntjes. Mijn moeder stopte ze vaak in een grote glazen windlicht, ook zo knus.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow, da's speciaal! Geeft een heel warme gloed zo..
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat zijn ze leuk hé! En wat ziet dit er gezellig uit.
    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi! ik heb al heel wat kransje en kransen gemaakt met de lampionnen, maar met lichtjes, dat heb ik nog nooit geprobeerd. Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat ziet dat er superleuk uit en eigenlijk heel eenvoudig dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi zeg! Lijkt me heerlijk om het knopje op 'aan' te zetten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh hoe mooi,dat geeft volgens mij een zacht warm licht bij jullie.Ik heb een slinger van witte ballen met lampjes op mijn planken boven mijne zetel liggen,gewoon gezellig als die branden vind ik ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. That is beautiful! You must have some very gentle and steady hands ;) xox

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Minstens zo'n goede tijdsbesteding als huiswerk maken.
    En je foto van 1 jaar geleden in de sidebar, kan het bijna niet geloven dat het vorig jaar om deze tijd was dat je de pannenlappen maakte.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een ontzettend leuk idee! Heb je in ieder geval gezellig licht bij het huiswerk maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Als de hazen slim zijn nemen ze het hazenpad ;) Wat ontzettend leuk ook weer dit. Het is ook zo'n leuke plant. Gezellig om hem zo in huis te halen...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wauw, wat leuk om iets uit de natuur op deze manier te kunnen gebruiken!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ohleuk bedacht. Alleen zijn zo'n batterijen jammer genoeg direct leeg hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Goed dat je ze er op gelijmd hebt. Onze gymlerares van vroeger had de lampionnetjes zonder lijm op de lamjes gezet en de slinger toen buiten gehangen. Die avond ging het waaien...........!!!

    BeantwoordenVerwijderen