1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

donderdag 6 oktober 2016

huis-tuin-en-keukenstempels / simply stamping

In onze tuin stond sinds een paar jaar geen lavendel meer.
For a few years we had no lavender in our garden.

Maar een tuin zonder lavendel is voor mij geen tuin. Ik ruik overal aan en lavendel vind ik heerlijk. De planten die we dit voorjaar in de grond hebben gezet, groeiden en bloeiden goed.
Twee weken geleden knipte ik de meeste bloemen af. Ze waren al aan de planten gedroogd, maar voor de zekerheid legde ik ze een paar dagen in het tuinraam in de zon.

Lavendel kalmeert, verzacht, is opbeurend en brengt de geest in balans. Door de balancerende eigenschappen is lavendel opmonterend, onderdrukt het depressieve gevoelend en herstelt het de innerlijk harmonie.
Ik ken een paar personen in ons gezin die daar baat bij gaan hebben.

Ik vatte het plan om zakjes te vullen met lavendel.
Maar eerst ging ik stempelen mèt lavendel. Gebruik hiervoor lavendelbloemen zo van de plant. Wanneer ze al te droog zijn, laten de bloemetjes snel los.
De stof is een deel van een oud kussensloop uit de uitzet van mijn tante (71).
Plak de tape op een stevige ondergrond, niet veel groter dan de afdruk wordt. Druk daarop de lavendelbloem voorzichtig vast.
En dan kun je gaan stempelen. Probeer het eventueel eerst op papier.

Benodigdheden voor het maken van lavendelstof:
lavendelbloemen
dubbelzijdige tape (bijv. tesa Powerbond dubbelzijdige montagetape 19 mm)
houten blokjes uit de bouwdoos of een andere stevige ondergrond
stempelinkt geschikt voor textiel
dunne katoenen stof

After years of absence, this summer we enjoyed lavender again in the garden.
To enjoy them even longer I filled cotton bags with dried lavender flowers. But first I used lavender flowers as stamps to decorate the fabric.

Supplies for making lavender fabric:
lavender flowers
double sided mounting tape

wooden blocks from the construction kit or any other firm base
stamping ink for textile
thin cotton fabric



Het eerste zakje is voor middelste.
Met rood garen borduurde ik een kus.

The first sachet is for middle son.
With red yarn I embroidered a kiss.

12 opmerkingen:

  1. Prachtige geurzakjes.
    Stempelen is zo ontzettend leuk om te doen en je kan bijna met alles stempelen. Daardoor krijg je de meest uiteenlopende resultaten. De kus is geweldig en maakt het extra bijzonder. X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooi. Mijn zakjes waren wel grappig en ruiken net zo lekker natuurlijk, maar deze van jou zijn echt heel erg mooi. En die kus, super!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In woorden is niet uit te drukken wat ik nu denk. Poging: wat ben je toch een geweldig lieve moeder. Middelste zal hier later vast nog vaak aan terug denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super, ik gebruik ook graag kruiden, bloemen en geuren om te kalmeren. De lavendel in onze tuin stond niet op de goede plaats jammer genoeg, waardoor ik er niet veel plezier aan had. Volgend jaar beter!
    Je kussen is geweldig gewordig en wat een originele stempel!
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk gedaan,eerst stempelen en dan bewaren!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Volgend jaar maar weer lavendel in de tuin zetten. Ik wil ook wel een paar zakjes balans :) Leuk gedaan zo met de lavendel zelf als stempel! En dat in de kussensloop van tante maakt het nog bijzonderder.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. How lovely! The smell of lavender is heavenly :) xox

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een super idee! Moet ik onthouden. Dank je.

    BeantwoordenVerwijderen