1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

dinsdag 6 september 2016

embroidery

Mijn tante en ik gaan regelmatig samen uit.
My aunt and I regularly go out together.

Zo gingen we afgelopen zondagmiddag naar Zwolle. Voor mijn tante is dat nagenoeg een thuiswedstrijd en voor mij een weerzien met een oude bekende.
We gingen voor het eerst samen naar een museum, naar Museum de Fundatie, voor Rob Scholte's Embroidery Show. Hij geeft de nijvere huisvlijt van borduurwerken van generaties vrouwen (en soms mannen) nieuw leven en waardering, maar met de achterkant, ingelijst en gesigneerd.

So we went to Zwolle last Sunday. For my aunt that is almost a home match and for me a reunion with an old acquaintance.
It was the first time we went to a museum together, to Museum de Fundatie, to see Rob Scholte's Embroidery ShowHe gives the diligent home craft of embroidery by generations of women (and sometimes men) new life and appreciation, but with the back side, framed and signed.

Nog niet eerder voelde kunst voor mij zo dichtbij, letterlijk en figuurlijk. Mijn tante (71) en ik zijn opgegroeid met borduurwerken en ik heb zelfs een oud ingelijst exemplaar van haar hand in onze huiskamer staan. Ik heb nu moeten beloven dat ik het niet uit de lijst haal om de achterkant te bekijken.

Art was never before so close to me, literally and figurativelyMy aunt (71) and I have grown up with embroideries and I have a framed one of her hand in our living room. I now had to promise not to look at the back side.


Rob Scholte's Embroidery Show is in de Fundatie te zien tot en met zondag 18 september aanstaande (gesloten op maandag).
Rob Scholte's Embroidery Show can be seen in de Fundatie until Sunday, September 18 2016 (closed on Monday).


We hebben genoten!
We enjoyed!

Eenvoudig Batik font van / by Gunarta

11 opmerkingen:

  1. Leuk, daar wil ik ook graag eens kijken

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O, die tentoonstelling wil ik graag zien, maar of het er van komt?
    Ik ben dol op oude borduurwerken, maar dan om de schaar erin te zetten, om een tas of iets dergelijks te maken. En een “schietgebedje” naar de borduurster voor de vele uren die in het borduurwerk zijn gestopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh leuk, je bent ook geweest. Geweldige tentoonstelling.
    En ja, ik ben ook opgegroeid met borduurwerk, oma, moeder, zusje, ikzelf soms.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een verrassende tentoonstelling. Daar kom je niet gauw op, om de achterkanten te tonen. Bij 1 kunstwerk zal het ook niet zo spreken maar met een hele tentoonstelling ziet het er geweldig uit. Met daarbij de manier waarop je het met mooie foto's deelt op je blog. Ik genoot even mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Origineel! Sommigen maakten hun achterkant heel erg netjes zeg, zou niks voor mij zijn :-)
    Fijn dat jullie ervan genoten hebben, zo'n momenten zijn ook om in te kaderen..
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi die niet perfecte, enigszins rommelige achterkant. Misschien zelfs wel mooier! Ik zou denk ik niet de verleiding kunnen weerstaan om eens de achterkant van je borduurwerk te bekijken ;-)
    Fijn om te lezen dat jullie het gezellig hebben gehad samen!
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Had ik dat geweten, ik was laatste in Zwolle :) Fijne stad he!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk!!! Jammer iets te ver weg.... In mijn ouderlijk huis hangt de hal vol met borduurwerken..gemaakt door mijn moeder en broer. Ik ben dochter van een handwerkzaak, sus met de paplepel ingegegoten. Ik vind het een uitermate leuk idee om het zóals kunst te gebruiken!! Thuis zal ik trouwens wel alles intact laten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat ziet dat er leuk uit. Bij de kringloop zie ik soms borduurwerken van oude meesterwerken. Echt knap als je dat kunt.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  10. lijkt me geweldig maar iets te ver :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij waren er een tijdje geleden ook, heel erg leuk vonden we het. Heerlijk museum hè.

    BeantwoordenVerwijderen