1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

dinsdag 16 augustus 2016

there is a first time for everything

Eind vorig jaar kopieerde ik een recept uit het tijdschrift Buitenleven.
Late last year, I copied a recipe from the magazine Buitenleven (means Outdoor living).

Chutney staat bij ons nauwelijks op tafel en ik maakte het nog niet eerder zelf. Het recept voor een chutney van tomaten en appels intrigeerde mij en ik maakte er een kopie van met de bedoeling het zelf te gaan maken. Emmy Stokkers bedacht deze chutney en won er in 2015 een wedstrijd mee.
In het artikel in Buitenleven staat dat een goede chutney aan een aantal voorwaarden moet voldoen: de verhouding zoet-zuur moet in balans zijn, de smaakrijkdom is van belang, maar mag de andere smaken op het bord niet overheersen en het mondgevoel en de textuur moeten kloppen. De afzonderlijke stukjes van de hoofdingrediënten moeten herkenbaar en te proeven zijn. En de combinatie van ingrediënten moet bij elkaar passen en een eenheid vormen.

For us chutney is a relatively unknown side dish en I made it for the first time. The recipe for chutney of tomatoes and apples intrigued me and I made a copy of it with the intention to make it myself. Emmy Stokkers created this chutney and won a competition in 2015.
According to the article in Buitenleven a chutney must satisfy a number of conditions: the sweet-sour proportion must be in balance, the richness of taste is important, but should not overpower the other flavors on the plate and the the mouth feel and texture must be correct.

Chutney vindt zijn oorsprong in India en Pakistan en werd in de koloniale periode door de Engelsen in Europa geïntroduceerd. Het is een ingekookt mengsel van fruit en/of groente, uien, azijn, suiker, kruiden en specerijen en geldt als bijgerecht. Deze Europese en Noord-Amerikaanse variant is dus lang houdbaar door de azijn (of olie of citroensap) en suiker. 

Chutney has its origins in India and Pakistan and was in the colonial period introduced in Europe by the British. It is a cooked mixture of fruit and/or vegetables, onions, vinegar, sugar, herbs and spices and serves as a side dish. This European and North American variant has a long shelf life due to the vinegar (or oil or lemon juice) and sugar.

Onze overvloedige tomatenoogst was een goede aanleiding en zaterdagmiddag ging ik aan de slag. Het recept vond ik ook in het kookschrift van Cuisine a la Muese op de site van AH. 

Dit is je boodschappenlijst:
500 gram (gemengde) tomaten
500 gram appels (geen moesappels)
200 gram rozijnen
3 uien
1 rode puntpaprika
300 ml azijn
250 gram suiker
2 teentjes knoflook
2 cm verse gember
3 kruidnagels
2 blaadjes laurier
glazen potten met schroefdeksel (brandschoon)

Ik gebruikte in plaats van rozijnen een aantal ontvelde verse pruimen in stukjes.
In het recept staat dat je de tweede helft van azijn moet toevoegen zodra het mengsel gaar is. Dan verwarm je het weer tot een goede dikte. Wat dan die goede dikte is weet ik niet precies. Het is in ieder geval niet de bedoeling dat het te gaar wordt.
Met het laatste uit de pan kon ik geen potje meer vullen. Dat hebben we na twee dagen gegeten bij een warme maaltijd met worteltjes en een gehaktbal. Ik vond het heerlijk en ik denk dat het over een paar maanden nog lekkerder is.
Deze chutney smaakt goed bij iets hartigs, zoals vlees of kaas bij de borrel.

The recipe is in DutchWant an English version? Send a mail.

Op de deksels zie je het bovenste deel van de stempel die ik eerder maakte voor een DIY bestekzakje.
On the lids you see the upper part of the stamp that I made before for a DIY cutlery pouch.

10 opmerkingen:

  1. Wat leuk om dat te kunnen doen met eigen gekweekte tomaten. En een leuk etiket heb je gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben ook appels, maar tegen die tijd zijn er geen tomaten meer in de kas ;-)
      Eigen oogst is zo uitnodigend om van alles mee te maken en proberen, zeker wanneer je blogt. Ik heb er een link bij gedaan naar de stempel.

      Verwijderen
  2. Heerlijk chutney! Er was een tijd dat mijn moeder het elk jaar maakte. Het werd echt een onderdeel van de (rijst) maaltijd. Ik herinner mij inderdaad de tonaat en de rozijnen, het zoete en lichtzure, de volle structuur hmmmm. En wat een leuke stickers! Zijn dat weer zelfgemaakte stempels? Echt leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te lezen en heeft je moeder recepten opgeschreven? Wij zijn geen liefhebbers van rozijnen, vandaar een alternatief.
      Ik gebruikte de stempel eerder en heb nu een link toegevoegd.

      Verwijderen
    2. Door de lekkere chutney helemaal over de herkomst van je stempels heen gelezen. Jee wat heb ik een hoop gemist op jouw leuke blog :) Ik zal eens vragen waar mijn moeder het recept vandaan heeft. Ik denk van een engels of amerikaans kookboek wat ze meegenomen heeft tijdens een vakantie

      Verwijderen
    3. Je hebt er niet overheen gelezen, ik heb het later toegevoegd ;-)
      Ik heb nog een oud receptenschriftje van mijn moeder, van de huishoudschool. Gerechten van 'vroeger' opnieuw maken, betekent ook herinneringen ophalen.

      Verwijderen
  3. Mmmmmm! De kleur van de chutney is een lust voor het oog en jouw etiketjes maken het helemaal af! Een goed idee van je!
    Geniet ervan,
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is iets wat ik nog nooit gegeten heb. Je maakt me wel nieuwsgierig. De potjes met het etiket zien er prachtig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I love chutney! The spicier, the better ;) Great presentation! xox

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat ziet er goed uit! Leuk om eens zelf te maken, ik ga het onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen