1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

maandag 1 augustus 2016

real tomato sauce

Onze tomatenoogst uit de kas is overvloedig.
Our harvest of tomatoes from the greenhouse is abundant.

Maar de overvloed is van tijdelijke aard. De planten in de kas zijn versleten, deels door te veel rechtstreekse zon en waarschijnlijk ook door Phytophthora (of aardappelziekte).
Ik maakte van een deel van de oogst op de foto voor de tweede keer een grote pan vol echte tomatensaus voor over de pasta.

But the abundance is temporary. The plants in the greenhouse are worn, partly because of too much direct sun and presumably by Phytophthora.
With a part of the harvest I made a large pan full of real tomato (pasta) sauce. I did that once before this summer.

Ingrediënten:
2/3 eetlepels olijfolie
naar smaak uien, grof gesneden
twee tenen knoflook, grof gesneden
verse rijpe tomaten, 1,5 kilo of meer
zout en peper
balsamico azijn (goedkoopste eigen merk in je supermarkt)
gedroogde oregano, een theelepel vol
verse basilicum of andere tuinkruiden, zoals oregano, rozemarijn, salie, lavas, met mate

Doe de olie in een pan met dikke bodem en fruit de uien met de knoflook en gedroogde oregano.
Snijd de tomaten in stukken, bak ze even mee en laat het zo'n 15 minuten zachtjes koken.
Maak het mengsel op smaak met een scheut balsamico azijn, de verse basilicum of andere tuinkruiden en zout en peper.
Pureer het met een staafmixer of doe het in de blender (en weer terug in de pan).

Ik gebruikte 2,5 kilo tomaten en deed de helft van de saus in de diepvries.
Samen met een pond rul gebakken rundergehakt liet ik de saus wat inkoken. En het smaakte heerlijk met spagetti, plakken courgette uit de grillpan en wat geraspte pittige kaas.

Ook lekker als basissaus op een pizza.

Een deel van de soorten (vleestomaat, Noir de Crimée en Coeur de Boeuf) rijpt onregelmatig, dat wil zeggen dat ze aan de onderkant rijp zijn en aan de bovenkant nog niet.
Ik hou niet van kerstomaatjes. De plant was blijkbaar verkeerd gelabeld in het tuincentrum, want we missen de tweede vleestomaat.
De Roma tomaat en Green Zebra doen het goed, alhoewel de laatste weinig vruchten draagt.

Some of the species (beef tomato, Noir de Crimée and Coeur de Boeuf) ripens irregular.
I do not like cherry tomatoes. The plant was apparently mislabeled in the garden center, because we miss the second beef tomato.
The Roma Tomato and Green Zebra are doing well, although the last one is wearing little fruit.

The recipe is in DutchWant an English version? Send a mail.

meer recepten met tomaten / more recipes with tomatoes:
basis voor tomatensoep / basis for tomato soup
verse salsa / fresh salsa
Sloppy Joe
groenten uit de oven / vegetables from the oven

17 opmerkingen:

  1. Wat een mooie oogst! Ik heb de mijne wat laten verwaarlozen. In de vensterbank heb ik nog een cherry tomaat staan, die heeft een paar mooie tomaatjes er aan.
    Via familie kan ik wel aan een grote hoeveelheid tomaten komen. Ik had het plan opgevat om hiermee eens zelf tomatensaus te maken. Je recept komt dan goed van pas!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een leuke reactie op een recept, dank je wel.
      Ik vind de saus heerlijk en de balsamico azijn geeft de finishing touch.
      Eerlijk geschreven vind ik nagenoeg alles wat ik zelf maak erg lekker, soms tot ergernis van mijn huisgenoten ;-)

      Verwijderen
  2. Eigen gekweekte tomaten, heerlijk, maar dan heb je wel een kas nodig inderdaad. Want buiten is er altijd wat, regen, wind.... Maar verder doet onze volkstuin het ook heel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij hebben jullie een prachtige volkstuin. En in de kas is er ook altijd wat hoor ;-)

      Verwijderen
  3. Lijkt me een goed recept. We hebben zelf geen tomaten in de tuin maar van gekochte tomaten zal het ook wel lukken. Bedankt voor het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij ook bedankt voor de recepten die je deelt.

      Verwijderen
  4. Wat een mooie verzameling aan verschillende rassen tomaten. Ik heb ook wel eens een verkeerde tomatenplant gehad van het tuincentrum, dan denk je dat het gewone trostomaten zijn, waren het allemaal kerstomaten. Klein, zoet en lekkerder dan verwacht. Nog nooit balsamicoazijn in de tomaten saus gedaan, ik ga het eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onze kerstomaatjes zijn harde knikkers.
      We hebben in het voorjaar van elk soort twee exemplaren gekocht. Risicospreiding ;-)

      Verwijderen
  5. Yum! Nothing beats fresh and homemade tomato sauce! I think that I will invite myself over for dinner ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh hoe lekker, verse tomatensaus! Ik zal er moeten kopen op de markt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan is het nu de goede tijd, lekker en goedkoop :-)

      Verwijderen
  7. Wat een zonnige foto's met al die mooie tomaten. Lekker recept en een goede bekomst :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een geweldige tomatenoogst. en zo bijzonder al die verschillende soorten.
    En ja, echte tomatensaus is echt de lekkerste!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben juist dol op kersttomaatjes, ieder zijn meug he :)

    BeantwoordenVerwijderen