1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

zondag 10 juli 2016

vegetables in the soup

Ik vind het leuk wanneer er van alles uit de tuin en de kas komt, waar ik wat mee moet doen.
Dat geeft me een zomers gevoel.
I like it when there is harvest from the garden and the greenhouse and I have to make something of it.
That gives me a summery feeling.


Vandaag was er een (te) grote bolcourgette van buiten en veel gewone tomaten en twee kleine komkommers uit de kas.
Ik maakte soep van de courgette en komkommers.

Today there was a (too) large round courgette from the vegetable garden and many ordinary tomatoes and two small cucumbers from the greenhouse.
I made soup of the courgette and cucumbers.


Ingrediƫnten:
2/3 eetlepels (olijf)olie
naar smaak uien of sjalotjes, grof gesneden
twee tenen knoflook, grof gesneden
Spaanse peper (gedroogd of vers)
een grote courgette of 2 kleine
een grote komkommer of 2 kleine
verse kruiden, bijvoorbeeld oregano
groentebouillontabletten naar smaak
een restje gekookte aardappels

Doe de olie in een pan met dikke bodem en fruit de uien met de knoflook. Ik deed er twee hele gedroogde pepers bij, maar dat is erg pittig.
Ik verwijderde de zaadlijsten uit de courgette omdat ze groot waren. Snijd de courgette in grove stukken en doe dat ook met de komkommer. Bak alles even mee met de uien en knoflook. 
Voeg ruim een liter water toe en de verse kruiden en breng het aan de kook. Laat het ongeveer een kwartier zachtjes koken met het deksel op de pan. Aan het eind deed ik er twee groentebouillontabletten bij en een een restje gekookte aardappels. Die lagen nog in de koelkast en binden het mengsel.

Pureer het met een staafmixer of doe het in de blender (en weer terug in de pan).
Vind je het te dik, dan voeg je water toe.

Een lekkere, fris-pittige en gezonde soep!
A tasty, fresh-spicy and healthy soup!

The recipe is in DutchWant an English version? Send me a mail.

meer recepten met courgette / more recipes with courgette:

10 opmerkingen:

  1. Smaakt beter uit eigen tuin maar die heb ik niet meer. Met zomerse temperaturen eet ik niet graag soep maar deze ziet er lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De groenten van het seizoen zijn (hopelijk) ook goedkoper te verkrijgen. Misschien heb je volgend jaar een moestuin op je balkon!?

      Verwijderen
  2. Wat goed dat jij al courgettes hebt! In mijn afwezigheid hebben de herten alle bloemen opgevreten , dus nog geen bolcourgettes voor mij.
    Maar je hebt er wel een heerlijk soepje van gemaakt, om te onthouden.
    Met warme groet Manon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het weer werkt ook niet mee. De vraag is of er courgettes uit die bloemen gegroeid waren.
      Het kan alleen maar beter worden met minstens drie zomermaanden in het vooruitzicht ;-)

      Verwijderen
  3. Hier ook volop courgettes. Heb al een keer een grote pan soep gemaakt en gooi dan de helft in de vriezer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lekker! Binnenkort het recept voor mijn gevulde courgettes.

      Verwijderen
  4. Mmmm lekker.
    Wij hebben al een paar keer gevulde courgettes gegeten. Ook erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat en mooi potje met grappig gezichtje!

      Verwijderen
    2. Ik ben nieuwsgierig naar jouw recept.
      Het potje kocht ik bij Intratuin. Er zijn drie maten, dit is de middelste. Zo leuk :-)

      Verwijderen