1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

zondag 19 juni 2016

taste the summer

Zelfs mijn lievelingsfruit laat ik wel eens te lang liggen en dat keer drie deze keer.
Even my favorite fruit I eat sometimes not fast enough, namely three kinds this time.

Dus deed ik onze laatste aardbeien uit de kas, platte perziken en passievruchten (met wat citroensap) in een sorbetglas.
En daarbovenop warme rabarbermoes. 
Ik houd van de intense zoete en zure smaken, smaken van de zomer.
Ook lekker met wat yoghurt, kwark of ijs.

So I did our last strawberries from the greenhouse, donut peaches and passion fruit (with some lemon juice) in a sherbet glassAnd on top warm rhubarb compote.
I love the intense sweet and sour flavors, tastes of summer.
Also nice with some yogurt, cottage cheese or ice cream.

Je maakt rabarbermoes door gewassen en in stukjes gesneden (ongeschilde) rabarberstengels met wat water en (veel) suiker gaar koken. Roer regelmatig. 
Ik at het vroeger thuis warm als groente. Bij mijn man was het een koud bijgerecht, zoals appelmoes.

Rhubarb compote: cook washed and sliced pieces (unpeeled) rhubarb with some water and (much) sugar until tender.
Stir frequently.
As a child I eat it warm as a vegetable. In my husbands family it was a cold side dish, like applesauce.

Wist jij dat rabarber een groente is? 
Het is verstandig om na de langste dag op 21 juni geen rabarberstelen meer van de plant te trekken. De plant moet weer op krachten komen voor het volgende seizoen en wordt steeds zuurder.
Hier vind je mijn recept voor rabarbertaart.

Did you know that rhubarb is a vegetable?
It is wise not to get more of the rhubarb plant after the longest day on June 21. The plant needs to recuperate before the next season and is becoming more acidic.

8 opmerkingen:

  1. Oh lekker rabarber :-) ik lust dat het liefst warm.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk! Het water loopt me in de mond... dat van niet plukken na 21 juni wist ik niet... dan heb ik vroeger veel rabarberplanten naar de "boem" geholpen bij mijn opa! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een lekker en zomers recept.
    Hier blijft ook weleens wat liggen op de fruitschaal, een fruitsalade is dan zo gemaakt. Gisteren nog een bananenbrood gemaakt van te rijpe bananen!
    Onze rabarber oogst is dit jaar belabberd, net één taart van kunnen maken.
    Hopen dat dat volgend jaar beter is!
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een verrukkelijke vitaminenbom!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb ook rabarber staan in de tuin, maar dit jaar hebben de slakken er heel vaak aan gezeten. Echt een slakkenplaag :-(
    Vorig jaar maakte ik rabarbercrumble, héérlijk.
    Van jouw mix wil ik ook wel proeven, ziet er echt smakelijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. rabarbermoes, ik eet dat als dessert, warm, zalig!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Overrijp fruit, ook lekker om 'n smoothie te maken.
    Zal vanavond m'n laatste rabarber maar eens oogsten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lekker. Ik maakte net nog rabarbermoes om in de broodpudding te draaien. :-) Ook lekker hoor.

    BeantwoordenVerwijderen