1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

zondag 22 mei 2016

ode aan de pioenroos / ode to the peony

Ik heb veel lievelingsbloemen.
I have lots of favorite flowers.

En de pioenroos hoort daar ook bij.
And the peony is part of that.

Al jaren bloeien er een paar van deze soort pioenrozen in onze tuin. 
Ik vind het de mooiste, een karmijnrode dubbele. 
In een poging ze te vermeerderen (voor mij), haalde mijn man ze uit de grond en scheurde ze. 

For years a few of these sort peonies bloom in our garden.
I think it's the most beautiful, a carmine red double.
In an attempt to multiply them (for me), my husband took them out of the ground and tore them.


Ze staan nu voor de derde zomer in de moestuin en 
ik heb er voor het eerst een bos van in huis kunnen zetten.

They are for the third summer in the (home) garden and
for the first time I am able to put a bunch in our home.


Dit is een knalroze enkele pioenroos met een groot goudgeel hart.
Ik kocht een bos bij de pluktuin.

This is a single bright pink peony with a large golden heart.
I bought a bunch at the picking garden.



Eigenlijk vind ik ze allemaal de mooiste.
Actually I like them all the most.

14 opmerkingen:

  1. Inderdaad heel mooi. Een pluktuin hebben wij hier jammer genoeg niet on de buurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben ook net de eerste pioenrozen in huis gehaald uit de volkstuin. Hopelijk volgen er nog meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja het zijn ook mijn lievelingsbloemen, in deze periode dan. Ik heb ze niet meer in de tuin, maar er is hier ergens aan de weg een pioenenkwekerij...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, ik hou ook van pioenrozen! Ik heb 2 exemplaren staan, maar ze houden niet van verhuizen en dus moet je inderdaad een paar jaar wachten eer ze een grotere opbrengst geven. Hoewel de mijne er nu voor het 3de jaar staan, heb ik maar 2 of 3 knoppen... Denk dat het aan de zandgrond ligt. Gelukkig zijn er ook nog andere bloemetjes en ik kan ook niet kiezen welke mijn lievelingsbloemen zijn :-)
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig! En dat dat zo maar in je tuin bloeit. Geweldig! Een pluktuin? Ik denk niet dat dat hier in België bestaat. Mag je dan zo maar je bloemen zelf gaan plukken? De max!
    Je foto's zijn weer ongelooflijk mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind de vele lagen van een pioenroos altijd zo prachtig!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig mooi! En dan in je eigen tuin...top. Ik deel jouw bloemenliefde helemaal. Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ze zijn prachtig!! Ik hou ook erg van Pioen rozen. Erge mooie foto's van gemaakt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo imposant als ze in volle bloei staan. Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb de mijne verleden jaar verzet in inze tuin. Benieuwd of er bloemen aankomen. 😲

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Schitterend zijn ze. Ook zeker een van mijn lievelingsbloemen. Bij mij in tuin alleen maar groen blad, nog geen knop te bekennen��. Nu maar hopen dat dat nog komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Yours is gorgeous! Peonies are my favourite... they smell and look so beautiful. Andreas jokes that they are a grandmother flower. So what do I do? I plant more ;) xox

    BeantwoordenVerwijderen