1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

maandag 9 mei 2016

mijn voorbeeld / my example

Dit was de derde Moederdag zonder mijn moeder.
This was the third Mothers Day without my mother.

Het beeld van mijn moeder op haar sterfbed zal ik nooit meer kwijtraken. Na een ernstige hersenbloeding heeft zij nog twee weken geleefd zonder bij kennis te zijn geweest. 

Mijn moeder was 70 jaar toen ze overleed. Ruim 20 jaar eerder kreeg zij naar aanleiding van lichamelijke klachten uiteindelijk de diagnose Ziekte van Strümpell. 
Dit is een erfelijke ziekte van het zenuwstelsel waardoor het bewegen van de benen steeds moeilijker gaat (stijfheid en spasticiteit). Een langzame verlamming. Mijn moeder kreeg uiteindelijk ook problemen met het gebruik van haar handen en het praten en slikken.
Ik weet niet of haar vermoeidheid en depressieve klachten veroorzaakt werden door de ziekte, maar ze waren er in ieder geval een gevolg van.

Nu, na drie jaar, komen steeds vaker de beelden terug van de vrouw die ze was.
Ze was een huisvrouw pur sang, vlijtig en spaarzaam. Een vrolijke vrouw en in voor een grapje. Wanneer we uit eten gingen, nam ze het meest exotische van de kaart zoals struisvogelbiefstuk. Was er een hittegolf, dan ging de berg strijkgoed naar buiten en deed ze haar werk in de schaduw. Wilde ik alle poppenkleertjes op de hand wassen, dan had zij al een lage waslijn gespannen. Echte pannenkoekjes bakken op het kinderfornuis, prima!

Ik vond ons contact nogal oppervlakkig en dat weet ik aan haar. 
Nu realiseer ik mij dat het een klein wonder is dat bij mij (en vele vrouwen met mijüberhaupt Asperger, een autismespectrumstoornis (ASS) vastgesteld kon worden.
Mijn moeder heeft mij namelijk niet opgevoed, maar voorgeleefd. Zij gaf het voorbeeld en dat heeft ze goed gedaan.


over mijn moeder / about my mom

Ik heb de Ziekte van Strümpell niet en heb bewust niet klinisch genetisch laten onderzoeken of ik de genafwijkingen heb, 
die tot de ziekte kunnen leiden.


Only in Dutch, sorry!

26 opmerkingen:

  1. Sending you hugs.... what a lovely tribute xox

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog nooit van de ziekte gehoord. Jammer dat je moeder zo haar leven heeft moeten afsluiten. Knuffeltje want je blijft haar missen hè.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi zo'n portret van je moeder op je blog. Maar wel naar dat ze ziek werd.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Nicole. Haar chronische ziekte begon met vage klachten en werd in de loop van de 20 jaar langzamerhand erger. Het was dus een proces. De hersenbloeding stond er los van.

      Verwijderen
  4. Wat prachtig verword Ageeth! Vooral dat, nu na 3 jaar komen de beelden terug van de vrouw die ze was. En wat een fijne herinneringen heb je.
    Hopelijk heb je een fijne dag gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een proces en we worden allemaal, in meer of mindere mate, ervaringsdeskundigen.
      Ik hoop dat jij ook hebt kunnen genieten van je Moederdag, X

      Verwijderen
  5. Dag Ageeth,
    Voor mij was het de 5de moederdag zonder mijn mama. Mijn mama stierf op 52-jarige leeftijd aan pancreaskanker en ook ik heb haar zien aftakelen. Stilaan begin ik ook aan de fijne momenten terug te denken, zonder in tranen uit te barsten.
    Ik kan me dus wel een beetje inleven in jouw verhaal, hoewel ieders situatie anders is natuurlijk.
    Ik ben blij dat je, ondanks de minder 'hechte' band, warme herinneringen aan haar koestert en met dit blogbericht eer betoont aan haar. Heel mooi van je.
    Warme groetjes en een dikke knuffel,
    Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach Sigrid, 52 jaar is zo jong en kanker is zo wreed. Ik hoop dat er steeds meer goede herinneringen zijn.
      Bedankt voor je lieve reactie, X

      Verwijderen
  6. Wat een toffe herinneringen aan je jeugd... ik zie het zo voor me. Heerlijke "thuis"mama...
    Bij mij is het de 5de keer moederdag zonder moeder...mijn moeder kreeg ook een hersenbloeding en was nog een weekje in "coma"... Gelukkig was mijn mama wel veel ouder dan de jouwe toen ze stierf maar voor een mama is het altijd te vroeg. Mooie foto's van een knappe mama heb je...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was toen ook zo volkomen normaal dat je moeder altijd thuis was :-)
      Met het overlijden van je moeder moet je niet alleen afscheid van haar nemen, maar ook van je kind-zijn. Ik hoop dat jouw herinneringen ook fijne zijn1

      Verwijderen
  7. Mooi beschreven, Ageeth. En wat een mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat heb je je moeder op deze manier een bijzonder plekje gegeven op je blog. Ze mag niet ontbreken. Bedankt voor het delen <3

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat was je mama een mooi een bijzonder persoon. Wel erg en verdrietig dat ze zo lang ziek was en zo jong al ziek werd. Je hebt een prachtig, ontroerend en bijzonder eerbetoon over haar geschreven. Knap verwoord. Liefs Alet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi geschreven zeg wat bijzonder dat je dit met ons wilt delen. Koester je mooie momenten in je hart.
    Liefs Mies

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fijn dat de herinneringen jullie relatie weer mooi maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze was een goede moeder en een goed mens. En ik ben ouder geworden ;-)

      Verwijderen
  12. Mooi, Ageeth. Wat jammer dat je haar zo vroeg moest missen. Mijn moeder kreeg ook een hersenbloeding en leefde daarna nog 3 dagen, maar zij was al 87 jaar oud dus het was goed zo. Drie weken daarna stierf mijn oudste zus aan kanker, dat was erger. Het is nu tien jaar geleden en ik mis ze alle twee nog steeds, denk vaak aan ze. Mijn verleden stierf met deze twee vrouwen. Zij wisten alles van en over mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er waren ook mensen die meende dat ze het leven al had opgegeven. Ik denk dat chronisch ziek zijn en lichamelijk langzaam aftakelen ook eenzaamheid met zich meebrengt. En al die mensen die goed bedoeld vragen hoe het met je gaat, terwijl ze vaak het antwoord niet kunnen horen.
      Wat verdrietig dat wat jullie samen deelden, dat gekend zijn dan ook verleden tijd is. Het is goed dat we ze blijven missen.

      Verwijderen