1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

woensdag 27 april 2016

American pancakes, the Dutch way

Oudste zoon staat graag in de keuken.
Eldest son is happy in the kitchen.

Zijn enthousiasme beperkt zich echter tot lunchgerechten als gebakken eieren en wentelteefjes (kijk hier). En American pancakes!

Oudste is 17 en doet examen vwo Technasium. Aan het begin van dit 6e schooljaar was hij zichzelf niet, zat niet lekker in zijn vel en haalde slechtere cijfers. Uiteindelijk was de oorzaak een tekort aan de vitamines D en B12. Daar voelde ik mij als Hoofd Inkoop en Hoofd Keuken natuurlijk schuldig over. Inmiddels is hij weer de jongen die we kennen en dat is fijn voor hem (en voor ons). Zijn profielwerkstuk is beoordeeld met een acht en de Meesterproef Technasium zelfs met een 9. Fier zijn we, in alle opzichten!

His enthusiasm, however, is limited to lunch dishes as fried eggs and French toast (or fried eggy bread) (look here). And American pancakes!

Eldest is 17 and does vwo (pre-university education) exam Technasium. At the beginning of this 6th school year, he was not himself, was not well in his own skin and got poorer grades. Eventually the cause was a lack of vitamins D and B12. Of course I felt guilty being the Head of Purchasing and Kitchen. Now he is the guy that we know again, and that's fine for him (and for us). His finale profile paper was assessed with an eight and the Mastertest Technasium even with a nine. Proud we are, in every way!

Donderdag was zijn laatste schooldag en vrijdag waren we samen thuis voor de lunch.
Mijn idee om Amerikaanse pancakes (niet te verwarren met pannekoeken) te eten werd met enthousiasme ontvangen. We gingen samen de keuken in en hij maakte ze.

Ingrediënten:
2 eieren
2,5 dl melk
60 gram boter, gesmolten
250 gram bloem
1 eetlepel bakpoeder
3 eetlepels suiker
klein bakje cottage cheese (200 gram Hüttenkäse)
maple syrup/ahornsiroop (Jumbo)
zout
boter om in te bakken
eventueel 50 gram pecannoten


Klop de eieren los en roer er de melk en gesmolten boter door.
Zeef de bloem en bakpoeder en klop het met een mespunt zout en de suiker door het eiermengsel samen met de Hüttenkäse.
Bak in een koekepan met boter de pancakes (doorsnede ingeveer 8 cm).
Na 1 tot 2 minuten vomen zich kleine gaatjes aan de bovenkant en is het tijd om de pancake om te keren.
De maple syrup maakt het compleet (en wordt gebruikt zoals onze stroop).

Thursday was his last day of school and Friday we were together at home for lunch.
My idea to eat pancakes (not to be confused with Dutch pancakes) together was received with enthusiasm. We went together into the kitchen and he made them.
Our 'Dutch' ingredient is the cottage cheese.

Mooie foto's van lekker eten maken is een specialiteit. Vooral gerechten in bruintinten laten zich niet van hun charmante kant zien. Ik heb er twee kleine animaties van gemaakt in Google Foto's.

Making beautiful pictures of delicious food is a specialty. Especially food in brown tones let themselves not see of their charming side. I have made two small animations in Google Photos.

Op 12 mei start oudste met zijn examens en dat zal de nodige spanning met zich meebrengen.
On May 12, eldest is starting with his exams and that the necessary tension will bring.

Het recept is van kok Ramon Beuk en ik noteerde het jaren geleden uit een kookboekje met recepten voor alle dagen van het jaar.

13 opmerkingen:

  1. Wat goed van je zoon zeg. Ik weet nog heel goed hoe spannend het was in de tijd dat onze kinderen examen deden, dus ik wens jullie sterkte hoor. Want het blijft spannend, zelfs als hij er goed voor staat en dat doet hij zo te lezen.
    Die pancakes lijken me heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Succes met de examentijd, ik vond het spannender toen mijn kinderen examen deden dan toen ik zelf examen deed. En pancakes... lekker, het water loopt mij in de mond.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super!! Veel om trots op te zijn!!!! De pancakes ga ik ook eens proberen...
    Bij de oudste van een vriendin van mij hetzelfde...ook tekort aan vitamine B12. Zelfs injecties moeten toedienen.
    Je hoort het wel vaker dus....niet al te schuldig voelen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh die zien er heerlijk uit!
    Jullie hebben ook poffertjes hè, dat is ook iets typisch van bij jullie! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat ziet dat er verrukkelijk uit! Zelfs in stilstaand beeld. Jammie. (Leuk tafelkleed trouwens :) Goede cijfers van je zoon. Weer fit en gezond en met wat lekkere pancakes achter de kiezen gaat hij het vast met vlag en wimpel halen. Succes allemaal met de examenperiode van zoonlief.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er lekker uit,hier eet de zoon elke week pannenkoeken ;-) op woensdag middag.Fijn dat je zoon zich weer beter voelt en succes voor zijn examens!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Spannende tijden maar wat ik lees over jullie zoon gaat het allemaal goed komen met die examens. Als ik die foto's zie van die pancakes en wentelteefjes krijg ik ontzettende trek. Ik denk dat ik deze week nog pannenkoeken maak voor de lunch. Zal mijn man niet erg vinden,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mmmmmm, lekker. Succes voor je zoon met zijn examens.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zal wel gesmaakt hebben. Succes met de examens!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fijn om te lezen dat het weer goed gaat met jullie oudste. En wat goed van die cijfers daar kun je zeker trots op zijn. Het zal wel lukken met de examens. Wens hem veel succes in ieder geval!!! De pancakes zien er heerlijk uit, gezellig om die zo samen te maken! X

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mmmm receptje meteen gepind... Hüttenkäse...njammie daar ben ik helemaal fan van dus dit moet wel lekker zijn.
    Terecht fier op je zoon! Gefeliciteerd met zijn mooie eindwerken. Nu veel succes met de examens. Die beginnen wel heel erg vroeg bij jullie. Hier nog tot begin juni les en dan beginnen de leerlingen er pas aan. Ik duim alvast...
    Leuk zo die foto's... mooi gelukt hoor!

    BeantwoordenVerwijderen