1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

zondag 20 maart 2016

yummy

Snoepwinkel Jamin vertegenwoordigt een deel van ons nationale geheugen.
Candy Store Jamin represents a part of our national memory.

Bij Jamin zie ik veel snoepgoed uit mijn jeugd terug, zoals kaneelstokjes, boterbabbelaars, wijnballen, zoethout, salmiak, ulevellen, schuimblokken en hoestbonbons (uit blik).
Toen mijn drie zonen een stuk jonger waren maakte ik een uitje van een bezoek aan de bibliotheek met als afsluiting het kiezen van wat lekkers bij Jamin.
Eerlijk gezegd maakten zij er na een keeéén traditie van. Zo snel gaat dat soms.

At Jamin I see many candy from my childhood, such as cinnamon sticks, wine balls, licorice root, sal ammoniac and everything that can not be translated.
When my three sons were a lot younger I made an outing visiting the library and then choosing some sweets at Jamin.
Frankly, they made it a tradition after the first time. Traditions are born fast.

Vorig jaar maakte ik kennis met de chocolade eieren van Jamin. Eitjes in heel veel verschillende smaken. Dit jaar was ik er vroeg bij en kocht van alle 40 (!) smaken een exemplaar. Met mooi klinkende smaken als meringue, suikerspin, bananasplit, crunchy cinnamon, cookie dough en ook puur, mokka en advocaat.
Deze week was in het nieuws dat Jamin heeft besloten twee smaken paaseitjes terug te halen omdat er kleine kunsstofdeeltjes in kunnen zitten. Het gaat om cookies & cream en de witte. Die ga ik er nog uit vissen, want als Opper paashaas heb ik ze goed verstopt.

Last year I got to know the chocolate eggs from JaminEggs in lots of different flavors. This year I was early enough and bought all 40 (!) flavors. With nice sounding flavors like meringue, cotton candy, banana split, crunchy cinnamon, cookie dough and also pure, mocha and eggnog.
In my position as Chief Easter bunny I have them well hidden.


Het decoratieve paasei (van top tot teen 25 cm) kocht ik een paar jaar geleden. Het is gemaakt in de Duitse Democratische Republiek (DDR), oftewel voormalig Oost-Duitsland. De DDR bestond van 1949 tot 1990. Ik denk dat dit kartonnen ei uit de jaren 60 komt.

The decorative easter egg (25 cm from head to toe) I bought a few years ago. It is made in the German Democratic Republic (GDR), or former East Germany. The GDR existed from 1949 to 1990. I think this cardboard egg is from the 60s.

Het ei bestaat uit twee helften en is prachtig gedecoreerd met stempelafdrukken.
De lente spat er vanaf!

The egg consists of two halves and is beautifully decorated with stamp printings.
Spring everywhere!


27 opmerkingen:

  1. Oei dat ei is superleuk, zo vrolijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is een prachtig ei om te zien. Zelf houd ik niet zo van die aparte smaken chocolade eitjes. Maar dit grote ei zou ik puur vanwege de verpakking wel kopen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies zoals je het schrijft, het zijn aparte smaken. Maar het is wel gezellig op de zondagmiddag met de verklarende folder :-)

      Verwijderen
  3. Impressive chocolate choices! I miss European candy 😉 I bought some of those cardboard eggs in Denmark and we still use them. So festive! xox

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tastes of nostalgia! It gets better in your perception and than the taste is disappointing sometimes.

      Verwijderen
    2. Unfortunately, you are too right ;)

      Verwijderen
  4. Wauw 40 smaken!!Jammer van de kunststofdeeltje erin.En zo'n kartonnen ei,dat hebben wij als kind ook gekregen,puur nostalgie als ik ze zie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig waren er maar twee 'besmet'! Wat zat er in zo'n ei vroeger?

      Verwijderen
    2. Ik denk van die suikereitjes maar ik weet het niet meer zeker,als ik er aan denk ga ik het eens aan mijn mama vragen van de week ;)

      Verwijderen
  5. Wat een leuk en goed idee om van alle smaken 1 te kopen. Dat ga ik onthouden.
    Veel plezier met proeven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Jeanette. Tot dusver is mijn favoriet after eight <3

      Verwijderen
  6. Ohh dat onderste ei. Met een smak word ik terug naar mijn kindertijd gezwiept. Met pasen kregen we geheid zo'n ei. (Een zelf gemaakte?) traditie :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kaneelstokjes, salmiak, schuimblokken, ulevellen en niet te vergeten jodevet dat waren mijn favorieten. Ik moest deze week maar weer eens naar die winkel gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jodevet heb ik opgezocht.
      Laatst at ik een schuimblok, maar soms zijn herinneringen beter ;-)

      Verwijderen
  8. Dat zijn nog al wat smaken. Benieuwd naar je top 3. Suikerspin maakt mij nieuwsgierig.
    Prachtig dat decoratieve ei en de prachtige bedrukte binnenkant maakt het extra mooi en speciaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo mooi, de binnenkant <3
      We hebben gistermiddag een proefsessie gedaan. Dat viel nog niet mee, omdat de kleuren van de wikkels dichtbij elkaar liggen. Tweede sessie laat nog op zich wachten i.v.m. de kilocalorieën ;-)

      Verwijderen
    2. Verrassende geweldige smaken: crunchy cinnamon melk, suikerspin of aardbei wit (de kleuren van de wikkels zijn vaak moeilijk te onderscheiden) en meringue puur.
      Ouderwets lekker: after eight puur, advocaat puur en kokos melk.

      Verwijderen
    3. Nu weer wachten tot volgend jaar Pasen voor nieuwe proefsessies ;-)

      Verwijderen
  9. Leuke winkel. Jammer dat ze er de allergievrije chocolade niet meer verkopen. :-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En jij moet dus bijna altijd nee verkopen wanneer het om chocolade paaseitjes gaat?!

      Verwijderen
  10. Wat leuk! En maar goed dat ze zo'n winkel hier niet hebben, haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig bewaarei! En veel plezier met de 38 andere smaken, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen