1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

maandag 8 februari 2016

hot stuff for lunch, a recipe

Soep met bananen. Ja, je leest het goed!
Soup with bananas. Yes, you read that right!

Carla van Ik maak het zelf nu schreef er een blogbericht over en deelde het recept in 'Een kommetje warmte'Eigengereid als ik ben, zette ik het recept naar mijn hand.

Carla of Ik maak het zelf nu (means: I make it myself now) wrote a blog post about it and shared the recipe in 'Een kommetje warmte' (means: a bowl of warmth). Headstrong as I am, I adjust it a little.

Ingrediënten:
2 eetlepels (olijf)olie
een afgestreken eetlepel kerriepoeder
2 tot 3 uien in stukken
een teen knoflook, fijngesneden
Spaanse peper (gedroogd of vers)
blik gepelde tomaten (400 gram)
2 grote of 3 kleine rijpe bananen
kippenbouillontabletten naar smaak

Doe de olie in een pan, verwarm het tot de vloeibaarheid van water en laat er de kerriepoeder in oplossen. 
Fruit de uien en knoflook erin en doe er het fijngesneden pepertje bij. 
Voeg de inhoud van het blik tomaten toe, vul het blik met water en doe dat er ook bij. 
Breng het aan de kook en laat de uien garen. 
De bananen kunnen er in stukjes bij.
Pureer het met een staafmixer of doe het in de blender (en weer terug in de pan).
Op smaak brengen met de kippenbouillonblokjes en eventueel wat peper. 
Vind je het te dik, dan voeg je water toe.


Mijn gezinsleden werden er gisteren niet vrolijk van. Ik wel en mag mij dus verheugen in de rest van de pan.
Vandaag at ik het voor de lunch met een tosti van twee meergranen boterhammen met een rijpe banaan (in de lengte gehalveerd) en uitgebakken ontbijtspek.
Hindoestaanse hete chutney (Birambi van Lekker Bekkie bij de toko) smaakt er geweldig bij.

My family members were not happy with the soup. I do and I enjoy the rest of it. 
Today I ate it for lunch with a toasted sandwich of two multigrain slices of bread with a ripe banana (halved lengthwise) and crispy bacon.
Hindustani hot chutney tastes great at it.

Zo'n 35 jaar geleden heb ik gedurendéén schooljaar vier uur kookles per week gehad van juffrouw Timmermans. Van haar heb ik onder andere geleerd dat een specerijenmengsel zoals kerrie, olie of boter nodig heeft om de smaken te laten ontwikkelen (en de specerijen beter op te lossen).

About 35 years ago I had for a school year cooking lessons for four hours a week by miss Timmermans. She teached me among other things that a mixture of spices such as curry, needs oil or butter to develop the flavors (and solve the spices better).

The recipe is in DutchWant an English version? Send me a mail.

10 opmerkingen:

  1. Je foto's zijn prachtig, ik weet niet of de soep mijn smaak is.
    Leuk dat je je broodje zo mooi verpakt hebt.
    Het heeft je vast heerlijk gesmaakt, zoveel aandacht als je eraan besteed hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bananen hebben een bijzondere smaak in gerechten. Vandaag was de soep weer lekkerder dan gisteren en de hete chutney is er super in.
      Het smaakte inderdaad heerlijk bij elkaar. Dat is wat bloggen ook doet, dingen proberen en mooie plaatjes maken.

      Verwijderen
  2. Fijn om mijne naam en mijn blogje hier vermeld te zien en tof dat je er een eigen twist aan gegeven hebt ;) dat van die kerrie opgelost in olie beter smaakte wist ik niet.Jammer dat je huisgenoten ze niet zo lekker vonden maar goed voor jou,zo heb jij er meer,hé!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Elk nadeel heeft zijn voordeel ;-) Bedankt voor je leuke recept Carla, daar hou ik van!

      Verwijderen
  3. Soep met bananen, dat klinkt wel heel bijzonder.
    Ik ben nieuwsgierig naar de smaak geworden.
    En wat ziet het er allemaal mooi en lekker uit zeg...........

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Soep van bananen! Dat is werkelijk apart. En de soep is niet eens geel!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marloes, het ging mis met je reactie. Iets met een vinger en een toets :-(
      De smaak is vol, kruidig en wat flauw-zoet. Lekkerder na een paar dagen. En super met de hete chutney. Bij mij ook geen fans van fruit in het eten. Wel ananas in de chili con carne! Bananenbrood geen succes.

      Verwijderen