1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

zondag 31 januari 2016

kruidkoek / Dutch spice cake

Mijn zusje vroeg naar het recept van kruidkoek.
My sister asked for the recipe for Dutch spice cake.

Eigenlijk zou de naam specerijenkoek moeten zijn. Exotische kruiden en specerijen zijn al sinds de Middeleeuwen bekend in Europa. De VOC is zelfs opgericht (in 1602) om onafhankelijk van anderen te zijn voor de aanvoer.

Exotic herbs and spices have been known since the Middle Ages in EuropeThe Dutch East India Company was even founded (in 1602) to be independent of others for its supply.

Onze moeder bakte vaak en spaarzaam als zij was, stond er naast elke cake een kruidkoek in de oven.
Our mother often baked and sparingly as she was, next to each cake there was a spice cake in the oven.

Deze gemalen specerijen samen zijn de koekkruiden (met eventueel een beetje kardemom). 

These spices together (anise seeds, black pepper, nutmeg, ginger powder, cinnamon, cloves) are the cake spices (with optionally a little cardamom and all in the ground version).

Ingrediënten (gewijzigd op 16 februari 2016):
200 gram roomboter
150 gram donkere basterdsuiker
3/4 eieren
180 gram bloem
2 theelepels bakpoeder
mespunt zout
de koekkruiden
4 eetlepels keukenstroop
cakeblik

De zachte boter romig mixen met de basterdsuiker en de eieren één voor één toevoegen.
Zeef de bloem en de bakpoeder erboven, doe de koekkruiden erbij en mix het goed samen. 
Vergeet het zout niet. Roer er nog vier eetlepels stroop door.
Doe het mengsel in een cakeblik in de oven die voorverwarmd is op 150/160 graden Celsius. 
Mijn recept geeft 75 minuten aan, maar dat is in onze oven veel te lang.

Ik hou van een plakkerige kruidkoek en ons geheime ingrediënt is de stroop. Ik deed er twee eetlepels in, maar vond dat te weinig. En ik vergat het zout en de bakpoeder. 
De hoeveelheid bloem heb ik verlaagd van 200 naar 180 gram.
Het recept geeft 75 minuten aan, maar ik haalde de koek er na 55 minuten uit en hij is toch een beetje droog.
De volgende keer zet ik mijn oven op 150 graden en de kookwekker op 45 minuten voor een eerste controle. 
De mannen in huis zijn trouwens wel tevreden over het resultaat.

Hebben jullie een familierecept van kruidkoek?

The recipe is in DutchWant an English version? Send me a mail.

15 opmerkingen:

  1. Dat ziet er erg aantrekkelijk uit. Ik moet nodig weer eens wat gaan bakken, bedenk ik me ineens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ken dat niet kruidkoek.De foto's van de kruiden met de houten lepel in het midden vind ik super mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Naar mijn idee is kruidkoek iets van het Nederlandse platteland in het noorden.
      Ik ben content met de foto's, bedankt voor je compliment!

      Verwijderen
  3. I will have to try it! I love spice cakes! Happy Sunday xox

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. The spices are warming and therefore eminently suitable for the Canadian climate ;-)

      Verwijderen
  4. Lijkt me heerlijk! Nee, wij hebben geen familie recept van kruidkoek. Mijn moeder bakte vooral tulbanden en appeltaart XxX

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tulbanden, die ken ik niet van thuis. Inspiratie?

      Verwijderen
  5. Mmmmmmmm kruidkoek.
    Geen familierecept, ik ga meestal voor de gemakkelijke manier; uit een pakje dus.
    Maar ik ga het toch een zo proberen!
    Mooi, de schaaltjes in vrolijke kleurtjes met al die verschillende kruiden. Kan het bijna tot hier ruiken........

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Normaliter hebben wij ook een mix, maar dat doet het niet zo mooi in een blogbericht ;-)
      We hebben vandaag afgesproken dat ik het recept mag perfectioneren, hahaha!

      Verwijderen
  6. Ik heb geen familierecept maar ik heb nu wel zin om de jouwe te maken!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ziet er heerlijk uit!
    Ik ga het ook eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen