1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

maandag 12 oktober 2015

vroeger / at one time ~ Spoetnik / Sputnik

Dat is lang geleden.
That is a long time ago.

Dat is wat oudste (16) zei op mijn antwoord. Hij wilde weten wat ik ging maken. Spoetnik!
Inderdaad vernoemd naar de eerste en Russische onbemande satelliet (of kunstmaan) in 1957. Dit drankje heeft iets van een lancering in zich, vandaar de naam. In mijn jeugd was het een traktatie. En dan heb ik het over eind jaren 60, begin jaren 70.

That's what oldest (16) said on my answer. He wanted to know what I was going to make. SputnikIndeed named after the first and Russian unmanned satellite (or artificial moon) in 1957This drink has something of a launch in itself, hence the name. In my youth it was a special treat. I'm talking about the late 60s, early 70s.

Je doet in een groot glas een schepje kristalsuiker en een scheutje volle koffiemelk. Dat roer je door en dan schenk je er priklimonade in. Ik gebruikte Raak frambozen gazeuse (AH). Het bruist explosief naar boven. 
De bovenste schuimlaag eet je met een lepel  en de rest drink je.

Put a spoonful of granulated sugar and a dash of coffee creamer (liquid, not the slim one) in a tall glass. Stir through and pour fizzy lemonade in it. It will effervescence explosively. The top layer of foam you eat with a spoon and you drink the rest.



Spoetnik 2 had hond Laika aan boord. Er werden meerdere Spoetniks de ruimte in geschoten. 
Onze Spoetnik was trouwens geen succes. Veel te zoet!

Dog Laika was aboard Sputnik 2. Several Sputniks were shot into space. 
Our Sputnik was no hit. Way too sweet!

13 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Vind ik ook, is het vrouwelijke element in dit mannengezin ;-)

      Verwijderen
  2. Volgens mij is het spel uit dezelfde tijd.
    Wij mochten het thuis niet maken, maar ergens anders gehad, en ik vond het helemaal niet lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij speelden destijds met precies dezelfde plaatjes! Deze kaartjes komen uit een klein, soort aanvullingsdoosje dat ik vorige week bij de kringloop heb gevonden.
      Ik weet niet meer of ik het vroeger lekker vond, wel interessant!

      Verwijderen
  3. Het ziet er al heel zoet uit...maar wel een mooi kleurtje,hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het gebeurde niet zo vaak maar als we het kregen was het echt feest!
    Dat was het toen ook al denk ik: zoet. Dat is tenminste wat ik mij er van herinner.
    Mooi kleurtje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was echt iets bijzonders. Deze prachtige kleur kan ik mij niet herinneren.

      Verwijderen
  5. Volgens mij smaakt deze zoals hij eruit ziet... megazoet! Ikzelf heb hem nog nooit geproefd en ik weet ook niet of ik hem ooit proeven zal ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh ja, spoetnik! Die maakte ik vroeger ook altijd met mijn zusjes. Maar bij ons wat hij wit, want we maakten hem met 7-up.

    Leuk!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. haha wat grappig. Ik had nooit van dit drankje gehoord! Ziet er wel erg mooi uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Brrrr... koffiemelk. Ik heb zo'n afkeer van koffiemelk. Al ziet je brouwsel eruit als een heerlijke sorbet. Maar het idee, koffiemelk...

    BeantwoordenVerwijderen