1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

dinsdag 13 oktober 2015

plants with a heartbeat

Ik ga zondag naar Wildernis Amsterdam.
Sunday I'm going to Wildernis Amsterdam (means Wilderness).

Bij Urban Jungle Bloggers heb ik de Wildernis Amsterdam Workshop give away gewonnen.
Het gaat om de workshop Basisverzorging kamerplanten door Judith Baehner, groenstylist, schrijver en kamerplantenkenner van het blog het Groenlab
"Planten maken je leven groener en je huis aangenaam en gezond."

En ik moest aan mijn moeders 'wildernis' denken.

At Urban Jungle Bloggers I won the Wildernis Amsterdam Workshop give away.
It's the workshop Basic care of houseplants by Judith Baehner, green stylist, writer and connoisseur of houseplants from the blog het Groenlab.
"Plants make your life greener and your home pleasant and healthy."

And I thought of my mother's 'wilderness'.

Dit is een wazige foto van het raam aan de voorkant van onze huiskamer begin jaren 80 en van binnen genomen. Het stond en hing vol met planten. Mijn moeder had er veel werk aan met ramen zemen en dat deed ze ook nog eens vaak. De planten waren gekregen, maar er waren er ook veel die als stekjes gekomen waren.

Zo waren sommige soorten al langer in de familie, vooral de vrouwentongen en lidcactussen.
In mijn jeugd waren ook de graslelie en parapluplant populair en gemakkelijk te vermeerderen.

This is a fuzzy picture of the front window of our living room early 80s and taken inside. It was packed with standing and hanging plants. My mother had a lot of work cleaning the windows (frequently)The plants were given, but there were also many who had come as cuttings.

Some species had long been in the family, especially the Sansevierias and Christmas cacti.
In my youth the St. Bernard's Lily and umbrella grass were popular and easy to multiply.

Ik heb hier geschreven over mijn ernstig zieke vriendin H. Zij heeft een grote pot vol vrouwentongen (Sanseveria) staan en ik heb een stekje gevraagd en gekregen. Daar ga ik goed voor zorgen.

I have written here about my friend H. who is seriously ill. She has a big pot of Sansevierias and I asked for and received a cuttingI'm going to take good care of it.





Ik vind het zo'n mooie gedachte om een plant in huis te hebben die verbonden is met je (over-)grootouders of (de moeder van) een speciale vriendin. Er moet ergens bij een tante een lidcactus zijn die als stekje van mijn oma van moeders kant is gekomen. Wordt vervolgd!

I think it's such a beautiful idea to have a plant in your home that is connected to your
(great-)grandparents or (the mother of) a dear friend. I'm going to ask my aunt's if they have a Christmas cactus that is connected to my maternal grandmother. To be continued!



Een stekje van een succulent.
A cutting from a succulent.

8 opmerkingen:

  1. Heel veel plezier zondag met je gewonnen prijs.
    En de herinneringen bij/aan die planten zijn bijna nog mooier dan de planten zelf.
    Fijne woensdag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dat je die Workshop hebt gewonnen zeg. Veel plezier alvast.
    Wazig misschien, maar wel mooi de foto van jullie huiskamerraam van vroeger.
    Prachtig die planten met herinneringen!
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke zondag ga jij tegemoet! Volgens mij was het in die tijd hip om veel kamerplanten in huis te hebben. Mijn moeder had zo'n zelfde raam in de woonkamer ;-) Ik herinner mij ook de parapluplant, sanseveria, lidcactussen etc. etc. Ikzelf heb hier thuis ook groene erfstukken in huis staan. Persoonlijk hou ik heel erg veel van mooie kamerplanten. Steken lijkt me ook leuk om te doen dus als jij klaar bent a.s. zondag kunnen wij een hoop van je leren :-)
    Fijne dag Ageeth, ene... het is hier helemaal niet zo'n lekker weer vandaag... regen :-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. LOL ik bedoel natuurlijk stekken i.p.v. steken ;-)

      Verwijderen
  4. So nice to see you were inspired with the Urban Jungle Bloggers community and the Wildernis workshop!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Echt een workshop voor jou volgens mij.Ben nu al benieuwd naar je verslagje hier over,zelf heb ik niet zo groene vingers.In mijn kinderjaren had mijn mama sanseveria's op de vensterbank staan maar niet zo veel als bij jullie thuis!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi! Een soort van Geluksplanten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig! En zo herkenbaar. Bij ons stonden de vensterbanken ook vol en midden in de kamer stond een plant aan de ene kant en die groeide via het plafond naar de andere kant. En dan de planten die op school in de vensterbank stonden... geweldig!
    Veel plezier alvast!
    Groetjes,
    Liza

    BeantwoordenVerwijderen