1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

zaterdag 3 oktober 2015

our favorite cake ~ a recipe from the 80s

Deze taart staat bij ons al jaren op nummer één.
The past years this cake is our number one.

Er was deze keer geen speciale aanleiding om een MonChoutaart te maken.
There was no special reason this time, to make a MonChou cake.

Ik heb het recept halverwege de jaren 80 overgeschreven van mijn moeder. De hoeveelheid boter en suiker heb ik inmiddels verminderd en de MonChou verdubbeld.

It's my mother's recipe from the mid-80s. I have reduced the amount of butter and sugar and
doubled the MonChou.

Ingrediënten:
pak Bastognekoeken (260 gram)
125 gram gesmolten boter
200 ml slagroom (gekoeld)
75 gram witte basterdsuiker
2 pakjes MonChou van 100 gram per stuk (op kamertemperatuur)
blik kersenvlaaivulling

Verkruimel de Bastognekoeken vrij grof en roer ze door de gesmolten boter. (Ik bewaar een stuk of vier koekjes voor middelste zoon. Hij eet de taart niet, maar houdt wel van de koekjes.) Doe het in een springvorm bekleed met vershoudfolie en druk het aan. Af laten koelen. Klop de slagroom zo goed als stijf en klop er dan de basterdsuiker en MonChou door (ook met de mixer). Dit mengsel gaat bovenop de koekbodem. Deze keer likte ik de beslagkom uit! Laat het opstijven in de koelkast. De derde en laatste laag is de kersenvlaaivulling.


The recipe is in DutchWant an English version? Please mail to me.

16 opmerkingen:

  1. MMMMMM mijn lievelingstaart. Maak ik altijd voor m'n verjaardag.
    'k heb een voorkeur voor de kersenvulling maar die met aardbeien is ook lekker.
    Mooie foto's maakte je!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je compliment. Ik vind het alleen lekker met de kersenvlaaivulling.

      Verwijderen
  2. Ja die kennen we ook ;-) Helaas hier niet zo'n succesnummer omdat er een paar geen kaas lusten en ikzelf echt geen slagroom... Mooie foto's Ageeth!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Smaken verschillen! Mijn vader houdt niet van Bastognekoeken en wel van deze taart.

      Verwijderen
  3. Grappig dat je taart kunt maken van bastognekoeken!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jaaa, mijn moeder maakte die ook. Mon Chou en Bastogne. Ik heb er nooit meer aan gedacht. Maar nu ga ik het gewoon eens doen! Dankjewel voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie en leuk dat je zo op het idee bent gebracht. Smaken brengen ook herinneringen :-)

      Verwijderen
  5. Heb deze zelf nooit gemaakt, maar er waren veel verjaardagen waar je deze kreeg.
    Misschien leuk om ook eens te maken.
    Hele mooie kleuren op de foto's van dat hout, marmer en de taartschep!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij ook bedankt voor je compliment. Je hebt al begrepen dat wij het een echte aanrader vinden ;-)

      Verwijderen
  6. Oh, die is altijd lekker en al heeeel lang geleden dat ik hem gemaakt heb.
    Lang gelden eens meegenomen naar de eerste verjaardag van mijn man (toen vriendje) en mijn schoonfamilie ingepalmd :-)
    Overigens maak ik hem met mariakaakjes (kan dus ook) en met nog een laagje in de lengte doorgesneden bananen tussen de monchou en de kersen. Maakt hem nóg lekkerder :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het lijkt mij een leuke traditie voor je om deze taart elk jaar te maken!
      Gek hè, ik ben altijd een beetje teleurgesteld wanneer er geen Bastognekoeken zijn gebruikt. Smaken verschillen en die doorgesneden bananen zijn nieuw voor mij. Ik kan me voorstellen dat het extra lekker is!

      Verwijderen
  7. Toevallig hebben wij het gisteravond als toetje gegeten met aardbeien... zo heerlijk!
    Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, de Franse manier van taart eten ;-) Gebruikte je verse aardbeien?
      Jij ook een fijne week, X

      Verwijderen