1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

dinsdag 22 september 2015

about potholders and more #crochet

Deze pannenlappen haakte mijn tante zo'n 50 jaar geleden.
My aunt crocheted these potholders about 50 years ago.

Mijn tante maakte toen meerdere setjes van twee. Mijn zusje heeft ook een setje, volgens mij met roze bloemen. Het ziet eruit als ingenieus en ingewikkeld haakwerk

My aunt then made several sets of two. My sister also has a set, I think with pink flowers. It looks like ingenious and complicated crocheted fabric.

Op Bloglovin' zag ik een gratis haakpatroon voor pannenlappen voorbij komen. Jeanette van Hip en Kleurig bewaarde dat blogbericht. En Jeanette is de Deense taal machtig en dat is wel zo handig met een haakpatroon in het Deens.
Zij vertaalde de tekst en heeft me een aantal keren geholpen om het haken weer opnieuw onder de knie te krijgen. 

On Bloglovin' I saw a free crochet pattern for potholders come by. Jeanette of Hip en Kleurig kept on that blog post. And Jeanette knows Danish and that's very useful with a crochet pattern in that language.
She translated the text and helped me several times with the crocheting.

onderop de tweede poging en bovenop links de goede derde
beneath the second attempt and left on top the good third one

Mijn eerste poging was niet goed omdat ik halve vasten haakte in plaats van hele. Afgelopen donderdag pakte ik de draad weer op in ons plaatselijke zwemparadijs. Jongste had een studiedag en we nodigden een paar vriendjes uit. Ik haakte een flink stuk en eenmaal thuis vond ik dat het geen gelijkenis vertoonde met de foto's bij het patroon. Ook toen zag Jeanette op mijn foto's gelijk wat ik niet goed deed. Ik haakte in de voorste lus in plaats van de achterste.
Maar drie keer is scheepsrecht, het gaat nu goed en ik vorder gestaag.

My first attempt was not good. Last Thursday I started a second attempt at our local swimming poolYoungest had a day off from school and we invited a few of his pals. I crocheted quite a bit and once home I saw no likeness with the pictures to the pattern. Jeanette could explain to me what was not going well. 
But three times is a charm, I'm doing it right now and it is progressing.


Hier vind je Jeanette's blogbericht over de pannenlappen en een link naar de Deense site.
Here you find Jeanette's blog post about the potholders and a link to the Danish site.

Ik beleef veel plezier aan het haken. Zondagmiddag tijdens een voetbalwedstrijd op de televisie en ook nu ik ziek thuis ben met een soort griepje (samen met jongste en oudste zoon). 
Bedankt voor je hulp Jeanette!

Crocheting makes me happy. Sunday afternoon during a soccer match on television and now I'm home sick with some kind of flu (along with youngest and eldest son). 
Thanks for your help Jeanette!

12 opmerkingen:

  1. Echt herfstige foto's. Mooi die kleuren van je haakwerk en het fruit en bloemen.
    Balen dat je ziek bent, maar ik hoor het veel om me heen.
    Geen dank, ik doe het graag.
    Nu wachten op de foto's van dat ze klaar zijn. Heel benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, even vergeten dat ik er twee ga haken ;-)

      Verwijderen
  2. Leuke pannenlappen zeg.Op het werk gebruiken wij ook gehaakte maar zonder de bloem erop gemaakt,de zusters die leven in het woon en zorgcentrum zorgen daar voor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja veel beterschap voor jullie allemaal.

      Verwijderen
    2. Dank je wel! Mooi dat jullie de gehaakte pannenlappen gebruiken.

      Verwijderen
  3. Wat leuk, zo'n familiestuk! Ze zien er nog super mooi uit, voor panlappen van 50 jaar oud! Wauw!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij zijn nogal van het bewaren in de familie, geloof ik. Toen noemden we ze nog pannelappen i.p.v. pannenlappen ;-)

      Verwijderen
  4. Good job! As always, I applaud your dedication to creativity! My things-I-have-to-try-from-Pinterest is as long as my arm and I can never find the time to start it :( I will have to live through you to get my creative dose! xox

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry... it is my things-I-have-to-try-from-Pinterest list

      Verwijderen
  5. Inderdaad een prachtig kunstwerkje, de pannenlappen met bloem van je tante!
    Ontspannend hè haken, 'k vind het fijn om te doen tenminste.
    Tof dat Jeanette je erbij helpt als je het even niet meer weet!
    Veel beterschap! Hopelijk voel je je snel weer de oude.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw wat een leuke pannenlappen maakte jouw tante! Superfijn dat Jeanette jou helpt! Toch maar een keer een dagje haken voor beginners organiseren ;-) Hopelijk voelen jullie je weer snel beter!
    Fijne week en nogmaals beterschap XxX

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beterschap! En het patroon is tijdloos, of heerlijk retro. Fijn dat haken overal en altijd kan, breien is een stukje lastiger.

    BeantwoordenVerwijderen