1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

dinsdag 25 augustus 2015

blackberries, a recipe and childhood memories

Mijn moeder werd geboren op 24 augustus 1942. 
My mother was born on August 24, 1942.

Wanneer het bramentijd is denk ik aan mijn moeders verjaardag. 
When the blackberries ripen I think of my mother's birthday.

We gingen jaarlijks voor haar verjaardag bramen plukken in het wild. Toen groeiden ze niet in de moestuin. En we kookten er bramensaus van. Als kind vond ik het fascinerend om de diep roodpaarse saus langzaam door de yoghurt te roeren en de volle smaken te proeven.
Mijn vader was melkveehouder en er was gratis melk in overvloed. Mijn moeder kookte allerlei soorten pap en toetjes, zoals custardvla. Yoghurt moest gekocht worden en was dus een delicatesse.
Later maakte mijn moeder ook de yoghurt thuis.

Every year for her birthday we went picking blackberries in the wild. Then they did not grow in the vegetable garden. And we cooked blackberry sauce. As a child I found it fascinating stirring the deep red purple sauce slowly through the yogurt and taste the full flavors.
My father was a dairy farmer and there was free milk in abundance. My mother cooked all kinds of porridge and desserts such as custardYogurt had to be bought and was therefore a delicacy.
Later, my mother also made the yogurt at home.

De bramen was ik snel en doe ze dan in ruim koud water met wat zout. Eventuele wormpjes kruipen er dan uit.
Doe ze met zo weinig mogelijk aanhangend water in een steelpan met suiker naar smaak. Aan de kook brengen en ongeveer 15 tot 20 minuten laten inkoken. Roer regelmatig met een houten lepel.
Doe het mengsel boven een kom in een zeef. Druk zoveel mogelijk door de zeef met behulp van de houten lepel.

I clean the blackberries in water and put them away for a while in cold water with salt so that potential worms crawl out.
Put them with as little as possible of entrained water in a saucepan with sugar to taste.
Bring to a boil and let simmer for about 15 to 20 minutes. Stir frequently with the wooden spoon.
Put the mixture in a sieve above a bowl. Pressure as much as possible through the sieve with a wooden spoon.

Ik vind het handig om ze in te vriezen als ijsblokjes en gebruik het voor toetjes en ook in cakejes.
I find it convenient to freeze them as ice cubes for use in desserts and even in little cakes.

We vierden voor het laatst mijn moeders verjaardag in 2012 toen ze 70 jaar werd.
We celebrated for the last time my mother's birthday in 2012 when she became 70 years old.

12 opmerkingen:

  1. Mooi! Dat de geur, smaak en kleur van verse bramen zoveel herinneringen naar boven kunnen brengen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi verhaal! Ik wist niet dat je zelf yoghurt kan maken. Mees plukt hier de bramen er al af voordat we ze kunnen oogsten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een leuke DIY ;-)
      Mees is goed bezig! Wij hebben zoveel bramen, dus er blijft wat over.

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Met volle yoghurt ;-)
      Dank je wel voor je reactie.

      Verwijderen
  4. Vroeger maakte mijn mama ook zelf yoghurt ;-) Jammer dat jullie haar verjaardag niet meer samen kunnen vieren maar de leuke herinneringen blijven,hé!x Carla

    BeantwoordenVerwijderen
  5. What a lovely memory (and great tips)! Thank you :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn om zulke mooie herinneringen aan haar te hebben............

    BeantwoordenVerwijderen