1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

maandag 10 augustus 2015

Alet's word challenge ~ tomatoes & a receipe

We hebben heel veel zongerijpte tomaten in de kas.
We have lots of sun ripened tomatoes in the greenhouse.

Wekelijks een woord verbeelden. Dat is de uitdaging van Alet van Toilylu.
Mijn eerste woord was verjaardagsfeest en mijn tweede woord is tomaten.
Ik hou vooral van de manier waarop in het Engels tomatoes wordt uitgesproken!

Imagine a word every week. That is the challenge of Alet of Toilylu.
My first word was birthday party and my second word is tomatoes.
I especially love the way tomatoes is pronounced in English!

tomaten / tomatoes / tomates / tomates / tomaten

When life gives you tomatoes, make soup!

Onze tomaten rijpen ongelijkmatig. De onderkant is (over-)rijp en de bovenkant nog oranje-groen. Maar ze zijn uitermate geschikt voor menselijke consumptie.

Ik maakte een basis voor tomatensoep:

snijd een ons bacon of ontbijtspek klein en bak het zachtjes uit in wat olijfolie in een grote pan met dikke bodem. Doe er een paar fijngesneden uien en knoflooktenen bij en bak het langzaam aan. Ik voegde ook twee hele Spaanse pepertjes toe om mee te koken voor de smaak.
Maak ongeveer twee kilo tomaten schoon, snijd ze in grote stukken en maal ze fijn in de blender. Doe deze tomatenprut ook in de pan en breng het langzaam aan de kook. Laat het ongeveer 20 minuten zachtjes koken.

Een deel van deze basis deed ik in een andere pan en ik voegde een gelijke hoeveelheid water toe. Breng dit weer aan de kook en doe er in wat je lekker vindt.
Voor mij waren dat gisteren rode linzen, een runderbouillonblokje en fijngesneden soepgroenten. En aan tafel flink wat verse koriander en geraspte oude schapenkaas!

Our tomatoes ripen unevenlyThe underside is (over) ripe and the top still orange-green. But they are very suitable for human consumption.

I made a basis for tomato soup:

chop 100 grams of bacon and bake it gently in a little olive oil in a large thick bottomed pan. Add a couple of chopped onions and garlic cloves in and bake slowlyI also added two whole chillies to cook it for flavor.
Clean about two kilos of tomatoes, cut them into large pieces and crush them in a blender. Do it also in the pan and bring slowly to the boil. Let it simmer for about 20 minutes.

A portion of this base I did in another pan and I added an equal amount of water. Bring back to the boil and add what you like.
For me, yesterday red lentils, a beef bouillon cube and chopped vegetables. And at the table a lot of fresh coriander and grated old sheep cheese!



soepkom met lepel / soup bowl with spoon 
Bowls & Spoons Royal VKB by Ineke Hans

Op de lepel: verschillende kleuren bloemen van de Oost-Indische kers, 
bloeiende bieslook en rucola, rozemarijn en peterselie.

On the spoon: different colors flowers of nasturtium or Indian cress,
flowering chives and rucola, rosemary and parsley.

En de rest van de basis is in de vriezer.
And the rest of the base is in the freezer.

10 opmerkingen:

  1. Heerlijk hoor, koken uit eigen tuin.
    En ik vind het zo knap, bloggen in Nederlands en Engels.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar weet jij alles van toch, koken uit eigen moestuin?
      Dat Engels lijkt beter dan het is hoor en kost me nogal wat tijd. Wel heel leuk om in de statistieken te zien dat er veel lezers buiten de Nederlandstalige landen zijn.

      Verwijderen
  2. Dat ziet er prachtig en lekker uit.
    We eten hier ook graag zelfgemaakte tomatensoep.
    De tomaten zijn hier nog niet rijp. We moeten nog even wachten.
    Tomatoes vind ik een grappig woord in het engels.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh lekker tomaten uit eigen tuin.Ik mag er van de week bij mijn zus gaan halen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is helemaal handig (en lekker), tomaten halen bij je zus ;-)

      Verwijderen
  4. Klinkt goed en ziet er overheerlijk uit, ik ga ook weer eens soep maken, als de tomaten rijp zijn. Maar dat zal nog wel even duren...

    BeantwoordenVerwijderen