1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

vrijdag 29 mei 2015

clap your hands for lettuce soup

 
In de kas staan twee rijen met meer dan 10 kroppen sla naar mij te glimlachen.
In the greenhouse two rows with more than 10 heads of lettuce smiling at me.

Een grote hoeveelheid van één soort groente vraagt om creativiteit in de keuken. Dat mag ook de creativiteit van een ander zijn. Uit de bibliotheek nam ik 'Mijn oogst' mee, met recepten van Wim Lybaert ("Ik kook, dus ik moestuinier."). Een geweldig boek! Ik maakte de slasoep. 

A large amount of one kind of vegetable requires creativity in the kitchen. That may also be the creativity of others. In the library I found 'Mijn oogst' (means 'My harvest') with recipes from Wim Lybaert (" I cook, so I am a kitchen gardener."). A great book! I made the lettuce soup.

Ingrediënten:
1 grote of 2 kleine kroppen sla
een handvol rucola
1 grote of 2 kleine uien
1 teen knoflook
1 stengel bleekselderij
1 prei, het wit
halve Spaanse peper, mild
2 eetlepels olijfolie
1 grote aardappel of 2 kleine
1 liter groentebouillon
nootmuskaat
eventueel afmaken met (verse) zwarte peper en (zee-)zout

Ui, knoflook, bleekselderij, prei en Spaanse peper fijnsnijden en stoven in de olijfolie.
Aardappel schillen en in blokjes gesneden toevoegen samen met de gewassen en gesneden sla en rucola. Op hoger vuur  laten slinken en de bouillon toevoegen en wat nootmuskaat. Een kwartiertje laten pruttelen, wat langer mag ook. In de blender fijn mixen en op smaak maken met peper en zout (indien nodig).

Ingredients:
1 large or 2 small butterhead lettuce
a handful of rucola
1 large or 2 small onions
1 clove garlic
1 celery stick
1 leek, the whites
half a chili, mild
2 tablespoons olive oil
1 large or 2 small potatoes
1 liter of vegetable stock
nutmeg
optionally finish with (fresh) and black pepper (sea) salt


Onion, garlic, celery, leek and chillie finely chop and simmer in olive oil.
Peel and cut the potato into cubes and add along with the washed and sliced butterhead lettuce and rucola. Shrink at higher heat and add the bouillon and some nutmeg. Fifteen minutes simmering, or a bit longer. Let it grind in the blender. And add optionally some peper and salt.


Ik vind het verrassend lekker; vol en kruidig van smaak met een pittige afdronk.
I think it's surprisingly tasty; rich with a spicy aftertaste.

14 opmerkingen:

  1. Onze sla in de tuin is opgegeten door konijnen. Dus we zullen weer nieuwe moeten planten.
    Sla stampot hebben wij laatst gegeten, soep heb ik er nog nooit van gemaakt. Ga ik eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan hebben die konijnen lekker gegeten. Zo gaat er regelmatig iets mis in de moestuin ;-)

      Verwijderen
  2. Nog nooit gegeten SlaSoep... Geweldig recept! Die gaan we een x-tje uitproberen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het klinkt niet uitnodigend ;-) Maar met alle ingrediënten samen is het een pareltje!

      Verwijderen
  3. Ik moet bekennen dat ik dit er niet heel erg lekker vind uit zien... Wel origineel!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha..... dat is vaak zo met soepen uit de blender! En onze erwtensoep en bruinebonensoep zien er ook niet erg uitnodigend uit ;-)
      Het recept is een topper!

      Verwijderen
  4. Slasoep heb ik ooit eens tijdens de kookles gemaakt. Jouw recept ga ik ook eens uitproberen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor het recept. Onze sla schiet ook uit de grond dus binnenkort maar eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zonder pepertje ook lekker voor Jukka en Wolf?

      Verwijderen
  6. Hier maak ik dat ook regelmatig in de zomer,slasoep,lekker en snel klaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij is voor Belgen gewoner om van sla ook soep te maken. In Nederland kennen we dat niet zo. Goede gewoontes neem ik graag over ;-)

      Verwijderen
  7. Thanks for the recipe! I will have to try it... rucola is my absolute favourite (after coriander) :) Happy week to you!

    BeantwoordenVerwijderen