1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

zondag 26 april 2015

wildflowers

Op een plek waar bijna niemand er oog voor heeft, zag ik deze gele bloemetjes.
On a place where almost no one is mindful for it, I saw this yellow flowers.

Ik plukte één steeltje af en nam het mee naar huis. Binnenkort worden ze afgemaaid.
I picked a little stem and took it home. Soon they will be mown.


Het is een sleutelbloem.
It is a primrose.

Een Gulden sleutelbloem, oftewel een Primula veris.
It is a Golden primrose (Cowslip), or Primula veris.

In de nieuwste Flow is een herbariumboekje met weetjes en plakruimte.
In the latest Flow is a herbarium booklet with facts and space for your own dried flowers

Ik droog bloemen en bladeren tussen een krant en zware boeken.
I dry flowers and leaves between a newspaper and heavy books.

Deze gedroogde viooltjes plakte ik in mijn zelfgemaakte agenda van 1982. 
Toen werd ik 18 jaar en waren droogbloemen al een tijdje in. 
Ik had allerlei soorten in bossen op mijn zolderkamertje thuis hangen.

These dried violets I pasted in my homemade agenda of 1982.
I became 18 then and dried flowers were everywhere
I had all kinds hang in bunches in my garret at home.

Volgens Wikipedia is de Gulden sleutelbloem 
een beschermd soort in Nederland.
Dat geldt voor veel inheemse, maar ook uitheemse soorten. 
Bezint eer gij plukt en droogt!

According to Wikipedia the Golden primrose (Cowslip) is 
a protected species in the Netherlands.
This applies to many indigenous, but also alien species.
Look and think before you pick and dry!

8 opmerkingen:

  1. Wat leuk!!! Ikzelf stop mooie bloemetjes ook vaak tussen zware boeken en een vel keukenrol ;-)
    Wat gaaf... dat gedroogde viooltje is al ruim 33 jaar oud... en als jij het toen niet geplukt en gedroogd had, was dit viooltje er nu niet meer :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tijdens mijn drie zwangerschappen vonden we ook alle keren een klavertje vier. Die zijn dus ook gedroogd, zo leuk!

      Verwijderen
  2. Een mooie manier om bloemen te bewaren. ' k heb vroeger ook heel wat bloemetjes gedroogd. Geen idee waar ze zijn. Leuk dat je die viooltjes zo lang bewaard hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb al mijn schoolagenda's bewaard, vandaar dat ik deze foto kon maken.

      Verwijderen
  3. Bloemen drogen,dat is al jaren geleden dat ik dat nog gedaan heb.Is eigenlijk best leuk,hé!Als ik binnenkort nog eens tijd heb om te gaan wandelen,de dochter in de rolstoel dan hoop ik ook een mooie bloem te vinden langs de weg...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heb je de gulden sleutelbloem mooi gedroogd. Heb je hem nu ergens mooi hergebruik? Wat geweldig dat oude viooltje. Heel bijzonder. Het droog seizoen komt er weer aan. Ik verheug me er weer op.

    BeantwoordenVerwijderen