1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

woensdag 8 april 2015

Viola odorata and a DIY

Dit jaar zag ik de Maartse viooltjes voor het eerst op 1 april, bij iemand anders in de tuin.
This year I saw the Sweet violets for the first time on April 1, at someone else's garden.

En op Tweede paasdag kon ik een polletje uit eigen grond trekken.
Het Maartse viooltje is inheems, oftewel onkruid volgens mijn echtgenoot. 
Prachtig onkruid welteverstaan en ze ruiken lekker zoet. Vandaar het Latijnse 'odorata'.
De bloem geeft nectar aan vroege vlinders. 

And on Easter Monday I could pull a small clump of our own garden.
The Sweet violet is native or weed, according to my husband.
Beautifully weed to be precise and they smell good and sweet. Thence the Latin 'odorata'.
The flower gives nectar to early butterflies.


In mijn gezin zijn er grote liefhebbers van de Mona toetjes. De smaak griesmeel met rode bessensaus staat met stip op de eerste plaats. Voor deze DIY gebruikte ik het bakje van de kleinere duoverpakking. Het bakje werd schoon met de rest van de afwas in de afwasmachine.

Ik gebruikte universele verfspray in de kleur koper. Dat deed ik al eens vaker; kijk.
Lees goed de aanwijzingen op de verpakking. Alvorens te gaan sprayen legde ik kranten neer en plastic onder het bakje. Ik deed eerst de buitenkant en een dag later de binnenkant.

In my family there are big fans of the Mona desserts. The flavor semolina with red berry sauce is a huge hit. For this DIY I used the smaller cup of the duo package. The cup was cleaned with the rest of the dishes in the dishwasher.

I used universal spray paint in the color copper. I did that more often; look.
Read carefully the instructions on the packaging. Before attempting to spray I put down newspapers and plastic under the cup. I first did the exterior and a day later the inside.




Ik zet ze eerdaags weer in de tuin.
I put them in the garden again shortly.

6 opmerkingen:

  1. Wij hebben hier ook van dat 'onkruid'. Alleen wel veel kleiner als die van jou op de foto. En ze ruiken niet. Dus misschien niet helemaal hetzelfde maar ik vind ze ook erg mooi en ze worden hier dus ook niet gewied.
    Oh en ik ben ook dol op mona toetjes, vooral de Dame Blanche, hoe kan het ook anders hè!
    Leuk idee om ze te verven en er een bloemetje in te zetten. Staat super leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind veel bloemen en planten die onder de categorie 'onkruid' vallen prachtig! Wat een leuke DIY!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk gedaan met die spray.Ik ken die Mona toetjes niet maar vind het een tof DIY...en een mooi bloemetje/onkruidje ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een goed idee van dat potje! Die onthou ik.
    Ik spaar nu ook de bakjes van de Heksenkaas, ken je die? Ook zo handig als verf-lijm-waterbakje.
    En kan daarna gewoon weg :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I love violets, especially when they cover fields... it is heavenly! You have, as always, done such a good job at your presentation. Have a wonderful day xox

    BeantwoordenVerwijderen