1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

maandag 3 november 2014

broodpudding / bread pudding


Het suikerbrood was anderhalve week in de koelkast en werd oudbakken. 
Ik wilde iets maken met het restant.

The sugar bread was for ten days in the refrigerator and was stale.
 I wanted to make something with the remainder.

Broodpudding:
150 gram suikerbrood
100 ml melk
50 gram roomboter
2 kleine appels
1 ei
kaneel

Het suikerbrood verkruimelen in een kom.
De boter met de melk verwarmen en bij het brood doen.
De appels schillen, ontdoen van het klokhuis en in stukjes snijden.
Samen met wat kaneelpoeder en het geklutste ei mengen met de andere ingredi├źnten.
Doe het in een ingevette ovenschaal.
Ongeveer een half uur in (voorverwarmde) oven van 200 graden Celsius.
Wanneer je ander brood hebt is het lekker om (riet-)suiker te gebruiken (ongeveer 50 gram).

Bread pudding:
150 grams sugar bread
100 ml milk
50 grams dairy butter
2 small apples
1 egg
cinnamon

Crumble the sugar bread in a bowl.
Heat the milk with the butter and put it in the bowl with the bread.
Peel the apples, get rid of the core and cut into pieces.
Mix it together with the cinnamon powder and the beaten egg with the other ingredients.
Put it in a greased baking dish.
About half an our in the (preheated) oven at 200 degrees Celsius.
If you have other bread it is nice to use (cane)sugar (about 50 grams).

Mijn oudste zoon en ik hebben het samen opgegeten als zondagse lunch (met roomboter).
My oldest son and I have eaten it together as Sunday lunch (with dairy butter).

14 opmerkingen:

  1. Kan je dit maken met alle broodsoorten? Liefst oud brood?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alles kan en het liefst oud i.v.m. verkruimelen (mag vrij grof hoor). En met suiker.
      Smaakt als wentelteefjes en dan met appel :-))

      Verwijderen
    2. Heerlijk! Deze ga ik zeker een keer uitproberen, mijn wentelteefjes mislukken meestal :-(
      Haha, bij wentelteef moet ik aan de bruiloft van mijn zus & zwager denken. Daar waren ook familieleden uit Amerika. Wij hadden het toen over letterlijke vertalingen, dus ook over de wentelteef... en dat werd vertaald naar "Flip over bitch"!

      Verwijderen
    3. Doet me denken aan die keer dat wij Amerikanen op bezoek hadden en mijn moeder ze vroeg: do you like 'kroket'? En toen ze ja antwoorden snelde ze de keuken in om kroketten te gaan bakken. Toen ze later met een bordje kroketten aan kwam moesten ze erg lachen want zij dachten dat ze het over die amerikaanse sport had.

      Verwijderen
    4. Heerlijk die spraakverwarringen. Sommige dingen zijn in een andere taal ook niet uit te leggen!

      Verwijderen
  2. Ziet er lekker uit en we eten hier graag wentelteefjes. Dus dit is een recept die ik zeker een keer ga proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het originele recept is met 300 gram oud brood, 200 ml melk, 100 gram boter, 200 gram suiker (dat lijkt me heel erg veel), 50 gram rozijnen, 1 ei, 1 appel en wat citroensap.
      En dan 45 min.in de oven :-))

      Verwijderen
  3. Dat lijkt me lekker! Gaan we hier ook eens uitproberen, moet ik alleen wel brood verstoppen om het oud te laten worden met 2 broodmonsters in huis;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Of ik stuur het op. Tegen de tijd dat de Franse post de bezorging voltooid heeft...

      Verwijderen